Chłopecki Aleksander, Dyl Marcin, Ustawa o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: LEX 2014
Stan prawny: 31 marca 2014 r.
Autorzy komentarza:

Ustawa o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych. Komentarz

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Celem autorów oddawanego do rąk Czytelnika komentarza jest przede wszystkim przedstawienie praktycznych aspektów związanych ze stosowaniem przepisów ustawy o ofercie publicznej. Nie jest nim zatem szczegółowa analiza poglądów doktryny. W tym zakresie autorzy odsyłają Czytelników w szczególności do Systemu Prawa Prywatnego i już dostępnych komentarzy (powołanych w spisie literatury). Stąd też poglądy doktryny są w komentarzu zasygnalizowane przede wszystkim w miejscach i zakresie, które autorzy uznają za ważne. Nie oznacza to lekceważenia poglądów doktryny, autorzy mają jednak na względzie przede wszystkim praktyczny charakter komentarza.

Aby ułatwić ewentualne dotarcie do odmiennych (lub tożsamych) poglądów, na początku każdego rozdziału autorzy umieszczają spis literatury. Dodatkowo też przed rozpoczęciem większości rozdziałów autorzy umieszczają opracowania, w szczególności odnoszące się do regulacji prawa Unii Europejskiej. Opracowania te mają na celu ułatwienie Czytelnikowi oceny sposobu implementacji, a w sytuacjach praktycznych umożliwienie dokonania tzw. prounijnej wykładni przepisów.

Dodatkowym asumptem do przygotowania tego komentarza stały się zmiany ustawodawcze, które weszły w życie w kwietniu 2013 r. Podkreślić należy, że zmiany te są stosunkowo znaczące, zwłaszcza w zakresie regulacji pojęcia oferty publicznej i regulacji prospektu emisyjnego. Stan prawny, na którym bazuje niniejszy komentarz, to stan na 1 maja 2014 r.

Autorzy komentarza – prof. Aleksander Chłopecki i dr hab. Marcin Dyl – są, jako pracownicy Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, zarówno teoretykami, jak i od wielu lat osobami zawodowo czynnymi na rynku kapitałowym. Są również byłymi pracownikami Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Wydaje się, że takie połączenie umożliwia stosunkowo wszechstronne spojrzenie na komentowane przepisy. Autorzy mają oczywiście świadomość, że często „życie zaczyna się tam, gdzie kończy się komentarz”, ale mają nadzieję, że wieloletnie doświadczenie zawodowe zminimalizuje (chociaż nigdy nie wykluczy) znaczenie tego powiedzenia.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy

1.Zakres podmiotowy i charakter prawny regulacji

Zakres podmiotowy ustawy z pozoru wydaje się ograniczony do podmiotów oferujących papiery wartościowe (pkt 1 i 2 oraz pierwsza część zdania trzeciego). Należy jednak zauważyć, że w sensie negatywnym ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1382) skierowana jest do nieograniczonego zakresu podmiotów, a co wynika z jej art. 99 – poprzez regulację karną jest skierowana do wszystkich podmiotów. Ustawa zakazuje wszystkim podmiotom dokonywania oferty publicznej bez wcześniejszego spełnienia wymogów ustawowych – w szczególności zaś bez publikacji zatwierdzonego prospektu emisyjnego.

Poza samymi emitentami, w sensie podmiotowym regulacja skierowana jest do instytucji finansowych i innych podmiotów uczestniczących w procesie emisyjnym i ofertowym, np. podmiotów sporządzających prospekt...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX