Lewandowski Robert, Statut spółki europejskiej. Komentarz. Tom I

Komentarze
Opublikowano: LEX 2008
Stan prawny: 1 lipca 2007 r.
Autor komentarza:

Statut spółki europejskiej. Komentarz. Tom I

Autor fragmentu:

Wstęp

Regulacja dotycząca statutu spółki europejskiej (societas europaea, SE) weszła w życie 8 października 2001 r. Tym samym, została urzeczywistniona idea oraz marzenie stworzenia międzynarodowej formy organizacyjno-prawnej, w której może być prowadzona działalność gospodarcza przez przedsiębiorstwa w Europie. Polski ustawodawca dokonał implementacji przepisów rozporządzenia nr 2157/2001 oraz dyrektywy 2001/86/WE, dotyczącej zaangażowania pracowników w spółce europejskiej w ustawie z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej.

Nawet jeśli nie udało się stworzyć idealnej i jednolitej formy spółki akcyjnej dla wszystkich państw członkowskich UE, z uwagi na fakt, że rozporządzenie nr 2157/2001 zawiera jedynie małą część autonomicznych przepisów odwołując w pozostałym zakresie do narodowych regulacji o spółkach akcyjnych, nie ma wątpliwości, że w formie societas europaea został stworzony nowy instrument zarówno dla narodowych, jak i międzynarodowych przedsięwzięć gospodarczych. Najbardziej kontrowersyjnym problemem podczas prac nad tekstem regulacji o spółce europejskiej było zagadnienie udziału pracowników w partycypowaniu w zarządzaniu przedsiębiorstwem spółki. Prawo pracowników do współdecydowania uzyskało w końcu taki standard, który nie był do tej pory znany w większości krajów europejskich, w szczególności w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy w Polsce.

Poniższy komentarz ma na celu zapoznanie, przede wszystkim polskich przedsiębiorców oraz ich doradców, z nową formą organizacyjno-prawną prowadzenia działalności gospodarczej. Może on być także pomocny dla doradców zagranicznych spółek, którzy planują umieszczenie siedziby SE w Polsce. Komentarz składa się z dwóch części. Pierwsza część (tom I) dotyczy aspektów prawa spółek. Ponieważ rozporządzenie nr 2157/2001 ma bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, komentarz obejmuje w pierwszej linii regulacje samego rozporządzenia SE, które są następnie uzupełnione polskimi przepisami. Są to odpowiednie normy ustawy z dnia 4 marca 2005 r. oraz w szczególności przepisy Kodeksu spółek handlowych w zakresie regulacji spółki akcyjnej i transformacji spółek.

Druga część (tom II), której wydanie jest planowane w roku kalendarzowym 2008, będzie obejmować komentarz przepisów ustawy z dnia 4 marca 2005 r. w przedmiocie zaangażowania pracowników w SE, stanowiący implementację postanowień dyrektywy 2001/86/WE.

Warszawa, lipiec 2007 r.

Robert Lewandowski

Autor fragmentu:

Wprowadzenie

1.Historia powstania SE

1.

Historia powstania europejskiej spółki akcyjnej łączy się nierozerwalnie z osobą francuskiego notariusza C. Thibiérge, który na kongresie notariatu francuskiego po raz pierwszy przedstawił konkretne postulaty utworzenia spółki akcyjnej typu europejskiego . Kolejnym orędownikiem idei spółki europejskiej był holenderski profesor P. Sanders , który domagał się stworzenia ponadnarodowej spółki kapitałowej będącej do dyspozycji przedsiębiorstw obok narodowych form prowadzenia działalności na terenie Wspólnoty. W listopadzie 1959 r. holenderski deputowany w Parlamencie Europejskim, Liechtenauer skierował do Komisji oficjalne zapytanie na temat stosunku Komisji w sprawie projektu europejskiej formy spółki. Odpowiedź Komisji była pozytywna .

2.

Pierwszy projekt wstępny statutu spółki europejskiej został przedstawiony w 1966 r. przez grupę ekspertów powołanych przez Komisję Europejską i stanowił propozycję pierwszego projektu rozporządzenia. Projekt ten został następnie przedstawiony Radzie Europejskiej w 1970 r. i na tym etapie liczył 284 artykuły.

3.

Pod wpływem licznych zmian wniesionych przez Parlament Europejski pierwotny projekt został poddany rewizji przez Komisję, która w 1975 r. przedstawiła Radzie Wspólnot Europejskich nowy projekt rozporządzenia. Ta wersja projektu liczyła 400 artykułów i regulowała spółkę akcyjną w sposób w pełni autonomiczny. Zmieniony projekt z 1975 r. nie został jednak uchwalony. Przyczyny takiego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w braku konsensu państw członkowskich w zakresie wewnętrznej organizacji SE, unormowaniu prawa koncernowego i podatkowego, a także w kwestii udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem . Rada Ministrów prowadziła negocjacje na temat europejskiej spółki akcyjnej jeszcze przez kilka lat, aż do 1982 r. Negocjacje następnie zostały przerwane.

4.

Prace nad urzeczywistnieniem idei europejskiej spółki akcyjnej zostały podjęte ponownie w związku z tzw. Białą Księgą, której celem było urzeczywistnienie wspólnego rynku i wprowadzenie instrumentu prawnego w formie SE, ułatwiającego współpracę między przedsiębiorstwami. W 1989 r. Komisja Europejska przedstawiła kolejny projekt rozporządzenia dotyczącego europejskiej spółki akcyjnej. Projekt ten przewidywał podział na dwa akty. Przedmiotem pierwszego z nich było samo rozporządzenie liczące 137 artykułów, natomiast drugiego - dyrektywa dotycząca uczestnictwa pracowników w zarządzaniu SE . Kolejna wersja projektu została przedłożona w 1991 r. i zawierała już tylko 100 artykułów . Zmniejszenie liczby artykułów wiązało się z tym, że rozporządzenie w wielu kwestiach odsyłało teraz do regulacji poszczególnych państw członkowskich, np. w zakresie opodatkowania SE i prawa koncernowego do regulacji tego państwa członkowskiego, na którego terytorium będzie znajdować się siedziba SE. Jednakże, pomimo znacznego "okrojenia" projektu rozporządzenia oraz elastyczności regulacji, także ten projekt SE był skazany na niepowodzenie .

5.

Kolejnym impulsem dla ponownego zajęcia się SE było powołanie grupy ekspertów pod przewodnictwem Etienne`a Davignon, byłego wiceprezydenta Komisji Europejskiej. Zadaniem tej grupy było rozwiązanie spornej kwestii udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem . Grupa ekspertów zaproponowała model udziału pracowników, który miał mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy rozmowy pomiędzy kierownictwem przedsiębiorstwa i przedstawicielami pracowników zakończyłyby się niepowodzeniem . Zaproponowany model miał więc charakter kompromisowy i nie powodował automatycznie osłabienia praw pracowników na skutek utworzenia SE. Niestety, na ten kompromis nie wyraziła zgody Hiszpania.

6.

Pomimo nieuzyskania kompromisu wypracowanego przez grupę ekspertów pod kierunkiem Etienne`a Davignon, Komisja Europejska przedstawiła na bazie raportu tejże grupy nową, zmienioną wersję rozporządzenia i dyrektywy. Na szczycie Rady Europy 11 grudnia 2000 r. udało się osiągnąć kompromis, a 8 października 2001 r. Rada Ministrów uchwaliła jednomyślnie rozporządzenie o SE i dyrektywę uzupełniającą to rozporządzenie o uczestnictwo pracowników w SE, które zostały ogłoszone w Dzienniku Urzędowym UE z dnia 10 listopada 2001 r.

2.Podstawa prawna uchwalenia SE-R

7.

Kwestia określenia podstawy prawnej dla rozporządzenia o SE była przedmiotem licznych kontrowersji związanych z różnym uczestnictwem Parlamentu Europejskiego oraz Rady . Rada i Komisja UE przyjęły bowiem za podstawę uchwalenia rozporządzenia o SE przepis art. 308 TWE, który brzmi:

"Jeżeli działanie Wspólnoty okaże się niezbędne do osiągnięcia, w ramach funkcjonowania wspólnego rynku, jednego z celów Wspólnoty, a niniejszy Traktat nie przewidział kompetencji do działania wymaganego w tym celu, Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem Europejskim, podejmuje właściwe działania" .

Stosowanie powyższego przepisu wymaga jednomyślnej uchwały Rady i jedynie konsultacji Parlamentu Europejskiego, a nie jego wyraźnej zgody. Parlament był zdania, że podstawą prawną uchwalenia rozporządzenia był przepis art. 251 TWE w zw. z art. 95 i 44 TWE . Zgodnie z przepisem art. 251 ust. 2 TWE, konieczna jest w takim wypadku większość kwalifikowana, a Parlament Europejski może odrzucić projektowany akt bezwzględną większością głosów.

8.

Artykuł 308 TWE, a nie przepis art. 95 TWE, stanowi podstawę prawną do uchwalenia rozporządzenia o SE. Po pierwsze, wynika to z tego, iż art. 308 TWE w stosunku do art. 95 TWE ma charakter subsydiarny, co potwierdza punkt 28 Preambuły, który stanowi, że Traktat nie określa kompetencji wykonawczych innych niż określone w art. 308 TWE. Po drugie, stosowanie przepisu art. 95 TWE ma jednak za przesłankę, iż dany przedmiot, który ma być uregulowany np. w rozporządzeniu, może być również przedmiotem regulacji przez ustawodawstwa poszczególnych państw członkowskich. Ponieważ w przypadku Europejskiej Spółki Akcyjnej chodzi o ponadnarodową formę organizacyjno-prawną, wobec tego art. 95 TWE nie może mieć tutaj zastosowania.

3.Charakter prawny SE-R oraz jego stosowanie

9.

Rozporządzenie w sprawie statutu spółki europejskiej należy do prawa wtórnego wspólnotowego wydanego przez Radę WE. Jako europejskie rozporządzenie ma ono, zgodnie z art. 249 zdanie drugie TWE zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich . Prawa i obowiązki ustanowione w SE-R nie muszą więc podlegać procesowi transformacji do porządku prawnego poszczególnych państw członkowskich.

Ponieważ SE-R jest bezpośrednio stosowane w każdym państwie członkowskim, powinno być tym samym stosowane przez sądy oraz urzędy administracyjne poszczególnych krajów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepis art. 234 zdanie pierwsze lit. b) TWE, zgodnie z którym ETS jest właściwy do orzekania o ważności i wykładni aktów przyjętych przez instytucje Wspólnoty oraz Europejski Bank Centralny. Do aktów w rozumieniu tego przepisu należą - zgodnie z art. 249 zdanie pierwsze TWE - rozporządzenia, dyrektywy i decyzje, a więc także SE-R.

4.Rozporządzenie nr 2157/2001

4.1.Przedmiot i zakres regulacji

10.

Prace nad SE-R trwały ponad 40 lat. W ciągu tego okresu SE-R zmieniło swoje oblicze z bardzo kompleksowej kodyfikacji obejmującej wszystkie aspekty związane z SE, włącznie z kwestiami koncernowymi i bilansowymi, aż do obecnego tekstu rozporządzenia liczącego już tylko 70 artykułów, z których ponad połowa dotyczy regulacji zakładania SE.

11.

Rozporządzenie w art. 9 i 10 zawiera regulacje dotyczące ponadgranicznych przekształceń struktury SE. Ponadto, samo rozporządzenie nie zawiera tak licznych przepisów o charakterze ujednolicającym. Wyjątek stanowi np. przepis art. 1 SE-R, który definiuje SE oraz ustanawia przepisy w zakresie statutu SE. Z drugiej jednak strony minimalny zakres ujednolicenia w zakresie regulacji SE został osiągnięty poprzez stworzenie podstaw umożliwiających mobilność SE w granicach Europy. Istotne jest zatem stworzenie jednolitych przepisów dotyczących przejścia SE z jednego porządku prawnego do drugiego, w szczególności przeniesienie siedziby, a także tworzenie SE w drodze ponadgranicznego łączenia. W zakresie pozostałych regulacji dopuszczalne są regulacje odmienne. Dotyczy to przede wszystkim wyboru wewnętrznej organizacji SE pomiędzy modelem dualistycznym i monistycznym. Nawiązując do przepisu art. 9 SE-R można powiedzieć, że SE działa - co do zasady - na podstawie przepisów samego rozporządzenia o SE oraz - w sprawach nieuregulowanych - na podstawie przepisów krajowych państw członkowskich. Poprzez tę koncepcję SE-R przyznaje poszczególnym państwom członkowskim możliwość stworzenia własnych przepisów odnoszących się do SE na bazie ramowych przepisów samego rozporządzenia. Można więc powiedzieć, że SE-R nie kreuje jednolitej struktury europejskiej spółki akcyjnej, lecz określa podstawę do tworzenia dużej ilości takich spółek, z których każda będzie nosiła cechy charakterystyczne danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej czy też państwa będącego stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, do której odsyła art. 2 pkt 2 SE-U w zakresie definicji "państwa członkowskiego". Uzasadnione jest więc mówienie o polskiej, niemieckiej czy też francuskiej SE. Ponieważ SE-R ma zastosowanie do 25 państw członkowskich UE, a także do Islandii, Liechtensteinu i Norwegii jako do krajów będących również stronami umowy o Europejskim Wolnym Handlu, daje to podstawę do tworzenia 28 różnych SE .

4.2.System techniki odesłań

12.

Tekst rozporządzenia posługuje się dużą ilością odesłań do przepisów prawnych poszczególnych państw członkowskich. Odesłania takie mają miejsce wówczas, gdy tekst rozporządzenia nie reguluje danej materii lub reguluje ją tylko częściowo. O ile SE-R zawiera autonomiczną regulację, to stosowanie przepisów krajowych jest wykluczone ze względu na prymat prawa wspólnotowego nad prawem krajowym.

13.

W przypadku odesłań należy wyróżnić odesłania specjalne oraz odesłania ogólne . Tekst SE-R stosuje obydwie techniki. Poza tym, rozporządzenie zawiera liczne upoważnienia skierowane do poszczególnych państw członkowskich, a także zlecenia w zakresie podjęcia określonych regulacji czy też opcje wyboru. W ten sposób tekst SE-R nie zawiera w sobie zamkniętego systemu regulacji, lecz jest oparty na technice odesłań z różną (raz większą, raz mniejszą) intensywnością. Ustawodawcy poszczególnych państw członkowskich mają tym samym możliwość dopasowania struktury SE do swoich narodowych regulacji.

14.

W przypadku odesłań specjalnych, SE-R odsyła w konkretnym przypadku do prawa określonego państwa członkowskiego. Chodzi tutaj jednocześnie o odwołanie do przepisów tego państwa, w którym SE ma swoją siedzibę lub jest zarejestrowana. Zgodnie z art. 10 SE-R, SE jest traktowana w każdym państwie członkowskim jak spółka akcyjna utworzona zgodnie z prawem państwa, w którym ma swoją statutową siedzibę. Przepis ten ma więc pierwszeństwo przed stosowaniem przepisów prawa prywatnego międzynarodowego poszczególnych państw członkowskich. O ile więc SE przenosi swoją statutową siedzibę z Wielkiej Brytanii, w której obowiązuje teoria powstania do Polski, to w takim przypadku stosowanie przepisów prawa brytyjskiego w odniesieniu do takiej spółki nie jest dopuszczalne. Do takiej spółki będą miały zastosowanie przepisy prawa polskiego, w szczególności przepisy kodeksu spółek handlowych . Problematyczne są przypadki, kiedy spółka np. SE z siedzibą w Londynie przeniesie tylko swoje główne centrum administracyjne/zarządu (central administration/principal place of business) do Polski, natomiast jej statutowa siedziba pozostanie w Wielkiej Brytanii. Na wstępie należy zauważyć, że SE-R wyraźnie nie dopuszcza do powstania takiej sytuacji. Zgodnie bowiem z art. 7 SE-R statutowa siedziba SE musi znajdować się na terytorium Wspólnoty, w tym samym państwie członkowskim co siedziba zarządu. O ile jednak, wbrew przepisowi art. 7 SE-R, dojdzie do rozdzielenia siedziby statutowej i siedziby administracyjnej, to w takiej sytuacji należy przy pomocy norm kolizyjnych prawa prywatnego międzynarodowego ocenić, przepisy którego państwa członkowskiego będą miały zastosowanie. O ile więc brytyjska SE przeniosłaby w ten sposób swoją siedzibę do Polski, to zgodnie z reprezentowaną w Polsce teorią siedziby, do takiej spółki będą miały zastosowanie przepisy polskiego prawa, natomiast zgodnie z panującą w Wielkiej Brytanii teorią powstania - przepisy prawa brytyjskiego. W konsekwencji zastosowanie będzie miało prawo tego kraju, którego właściwe sądy będą rozstrzygać dany spór lub sprawę.

15.

Rozporządzenie w sprawie statutu spółki europejskiej zawiera liczne normy posiadające odesłania specjalne. Należą do nich m.in.:

-

art. 4 ust. 3 SE-R, dotyczący przepisów wyższego subskrybowanego kapitału akcyjnego;

-

art. 5 SE-R, dotyczący utrzymania i zmian kapitału akcyjnego wraz z akcjami, obligacjami i innymi papierami wartościowymi;

-

art. 8 ust. 2 SE-R, dotyczący dodatkowych przepisów w zakresie sporządzenia planu przeniesienia i publikacji;

-

art. 9 ust. 3 SE-R, dotyczący przepisów w zakresie prowadzenia działalności przez SE;

-

art. 12 ust. 1 SE-R, dotyczący rejestracji SE;

-

art. 13 SE-R, dotyczący publikacji dokumentów i szczegółowych informacji o SE;

-

art. 15 SE-R, dotyczący powstania SE;

-

art. 26 ust. 1 SE-R, dotyczący kontroli zgodności z prawem łączenia się spółek przez właściwe organy;

-

art. 47 ust. 1 zdanie pierwsze SE-R dotyczący warunków członkostwa w SE;

-

art. 51 SE-R, dotyczący odpowiedzialności członków organów zarządzających, nadzorczych lub administracyjnych SE;

-

art. 53 SE-R, dotyczący organizacji i przebiegu walnego zgromadzenia;

-

art. 54 SE-R, dotyczący kwestii powołania walnego zgromadzenia;

-

art. 57 SE-R, dotyczący większości dla podejmowanych uchwał walnego zgromadzenia;

-

art. 59 SE-R, dotyczący większości głosów wymaganej dla zmiany statutu SE;

-

art. 61 SE-R, dotyczący sporządzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdań skonsolidowanych;

-

art. 62 SE-R, dotyczący sporządzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdań skonsolidowanych, jeżeli SE jest instytucją kredytową lub finansową;

-

art. 67 SE-R, dotyczący kapitału i rocznych sprawozdań finansowych w państwach, do których trzeci etap Unii Gospodarczej i Walutowej nie ma zastosowania.

16.

Obok odesłań szczególnych, tekst SE-R zawiera także odesłania ogólne. Odesłanie ogólne oznacza, że SE-R odsyła generalnie do przepisów krajowych w kwestiach nieuregulowanych w samym rozporządzeniu. Jeżeli tekst nie reguluje jakiejś kwestii wyraźnie lub nie zawiera odesłania szczególnego, to odesłanie ogólne oznacza odesłanie do przepisów państwa członkowskiego, a nie do przepisów państwa członkowskiego, w którym SE ma swoją siedzibę. Przykładem jest tutaj przepis art. 9 ust. 2 lit. c) i) SE-R, jak również norma z art. 63 SE-R. W konsekwencji ocena, przepisy którego państwa członkowskiego będą miały zastosowanie w konkretnym przypadku, może zostać stwierdzona przy zastosowaniu norm kolizyjnych PPM tego państwa, którego sądy będą rozpatrywały stosowanie przepisów prawnych do danego przypadku . Kwestia stosowania przepisów państw członkowskich do spółek i osób prawnych jest uzależniona od tego, czy dane państwo członkowskie opowiada się za teorią siedziby, czy też teorią powstania .

17.

Do państw Wspólnoty, które opowiadają się za teorią siedziby należą: Belgia, Niemcy, Francja, Grecja, Luksemburg, Austria, Hiszpania oraz Polska. Teoria siedziby powstała na przełomie XVIII i XIX wieku we Francji i w Niemczech. Powodem wykreowania tej teorii było przeciwdziałanie przybywania do tych krajów spółek, utworzonych na podstawie mniej surowych przepisów. Teoria siedziby oparta jest na zasadzie, że państwo, w którym spółka posiada swoją główną (rzeczywistą) siedzibę administracyjną (Verwaltungssitz, real seat) jest najbardziej dotknięte tą działalnością i z tego powodu prawo tego państwa powinno znaleźć zastosowanie do statutu personalnego spółki. Pod względem kolizyjno-prawnym teoria siedziby nie uznaje zagranicznej spółki na swoim terytorium i stosowania do jej statutu personalnego przepisów państwa jej powstania w przypadku ponadgranicznego przeniesienia rzeczywistej siedziby administracyjnej z jednego państwa członkowskiego, hołdującego teorii powstania do drugiego państwa członkowskiego, hołdującego teorii siedziby. Wątpliwe było, czy teoria siedziby jest zgodna z zasadą swobody przedsiębiorczości zawartą w art. 43 i 48 TWE.

18.

Do państw Wspólnoty, które opowiadają się za teorią powstania należą: Dania, Finlandia, Irlandia, Niderlandy, Wielka Brytania, Szwecja. Teoria powstania została wykreowana w XVIII wieku w Anglii, zgodnie z panującymi tam wówczas warunkami ekonomicznymi. Spółki, które były tworzone w Anglii według prawa angielskiego miały w dalszym ciągu zachować ich tożsamość, co oznaczało, że do tych spółek miało mieć zastosowanie w dalszym ciągu prawo angielskie. Główną ideą leżącą u podstaw teorii powstania jest zasada, że spółka, która została skutecznie utworzona zgodnie z prawem państwa członkowskiego, podlega w dalszym ciągu prawu państwa, w którym została utworzona. Zastosowanie przepisów tego państwa ma również miejsce wtedy, gdy spółka ta opuszcza granice państwa macierzystego i przenosi swoje (rzeczywiste) centrum administracyjne do innego państwa.

19.

Zgodnie z ostatnimi orzeczeniami ETS, takimi jak: Centros , Überseering czy też Inspire Art , stosowanie teorii siedziby podlega znacznym ograniczeniom. Generalnie można stwierdzić, że w przypadku przeniesienia rzeczywistej siedziby administracyjnej spółki z państwa członkowskiego, reprezentującego teorię powstania do innego państwa członkowskiego, reprezentującego teorię siedziby, spółka taka zachowuje w dalszym ciągu jej tożsamość i do jej statutu personalnego mają w dalszym ciągu zastosowanie przepisy jej kraju macierzystego. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wzmocnił tym samym pozycję prawną spółek utworzonych w krajach, w których panuje teoria powstania, a które zamierzają przenieść ich główną siedzibę administracyjną do innego państwa członkowskiego.

20.

Tekst SE-R zawiera liczne odesłania ogólne. Należą do nich następujące przepisy:

-

art. 3 ust. 2 SE-R, dotyczący tworzenia jednoosobowej SE;

-

art. 9 ust. 2 lit. c) i oraz ii) SE-R, dotyczący odwołania o charakterze ogólnym;

-

art. 18 SE-R, dotyczący powstania SE przez łączenie;

-

art. 21 SE-R, dotyczący publikacji w dzienniku urzędowym państwa członkowskiego;

-

art. 24 ust. 1 SE-R, dotyczący ochrony wierzycieli, posiadaczy obligacji oraz papierów wartościowych łączących się spółek;

-

art. 25 ust. 1 i ust. 3 SE-R, dotyczący zgodności łączenia się spółek z prawem;

-

art. 28 SE-R, dotyczący publikacji łączenia;

-

art. 29 ust. 3 SE-R, dotyczący dopełnienia szczególnych formalności związanych z przeniesieniem aktywów, praw i zobowiązań w ramach łączenia spółek;

-

art. 29 ust. 4 SE-R, dotyczący przeniesienia praw i obowiązków z umów o zatrudnieniu;

-

art. 31 ust. 1 zdanie drugie SE-R, dotyczący zasady łączenia się spółek w przypadku, gdy łączenie się spółek jest przeprowadzane przez spółkę posiadającą wszystkie akcje i inne papiery wartościowe;

-

art. 31 ust. 2 zdanie pierwsze SE-R, dotyczący łączenia, się gdy spółka posiada akcje dające 90% lub więcej, a nie całość praw do głosowania;

-

art. 32 ust. 3 SE-R, dotyczący publikacji planu powstania grupy kapitałowej SE;

-

art. 33 ust. 3 SE-R, dotyczący publikacji faktu, że wszystkie warunki powstania grupy kapitałowej zostały spełnione;

-

art. 36 SE-R, dotyczący powstania spółki zależnej;

-

art. 37 ust. 5 SE-R, dotyczący publikacji planu przekształcenia;

-

art. 37 ust. 7 SE-R, dotyczący uchwały walnego zgromadzenia w przedmiocie planu przekształcenia;

-

art. 37 ust. 9 SE-R, dotyczący przeniesienia praw i obowiązków spółki przekształconej z umów zatrudnienia;

-

art. 47 ust. 4 SE-R, dotyczący powoływania członków organów spółki przez akcjonariuszy mniejszościowych lub inne osoby lub władze;

-

art. 49 SE-R, dotyczący dopuszczalności ujawniania posiadanych informacji przez członków organów SE;

-

art. 63 SE-R, dotyczący rozwiązania, likwidacji, niewypłacalności, wstrzymania płatności i podobnych procedur;

-

art. 65 SE-R, dotyczący publikacji w zakresie rozpoczęcia i zakończenia procedur rozwiązania, likwidacji, niewypłacalności, wstrzymania płatności spółki oraz innych procedur;

-

art. 66 ust. 4 SE-R, dotyczący publikacji planu przekształcenia w przypadku przekształcenia SE w spółkę akcyjną;

-

art. 66 ust. 6 SE-R, dotyczący uchwały walnego zgromadzenia zatwierdzającej plan przekształcenia.

4.3.Hierarchia norm

4.3.1.Wprowadzenie

21.

Centralnym przepisem do ustalenia porządku źródeł prawa znajdującego zastosowanie do SE jest przepis art. 9 ust. 1 SE-R , zgodnie z którym SE podlega następującym normom z zachowaniem następującej kolejności:

a)

przepisom SE-R (art. 9 ust. 1 lit. a)SE-R),

b)

postanowieniom statutu, o ile zostały one ustanowione na podstawie specjalnych norm zawartych w rozporządzeniu (art. 9 ust. 1 lit. b) SE-R),

c)

regulacjom niezawartym w SE-R:

(i)

aktom wykonawczym i przepisom transpozycyjnym (art. 9 ust. 1 lit. c) i) SE-R),

(ii)

przepisom prawa państwa siedziby (art. 9 ust. 1 lit. c)ii) SE-R),

(iii)

dalszym regulacjom statutowym, jeżeli są zgodne z prawem państwa siedziby (art. 9 ust. 1 lit. c) ii) SE-R).

4.3.2.Przepisy rozporządzenia (art. 9 ust. 1 lit. a) SE-R)

22.

Europejska spółka akcyjna podlega w pierwszej linii postanowieniom samego SE-R (art. 9 ust. 1 lit. a) SE-R). Regulacja ta jest zrozumiała sama w sobie, ponieważ postanowienia rozporządzenia mają bezpośrednie zastosowanie w każdym państwie członkowskim. Odesłania o charakterze specjalnym są stosowane bezpośrednio. W tym miejscu należy podkreślić, że regulacja w art. 9 ust. 1 SE-R ma zastosowanie do już założonej SE. W fazie tworzenia nowej SE, na mocy art. 15 SE-R zastosowanie znajdzie prawo, które stosuje się do spółek akcyjnych w państwie członkowskim, w którym SE ma swoją statutową siedzibę .

4.3.3.Postanowienia statutu SE (art. 9 ust. 1 lit. b) SE-R)

23.

Artykuł 9 ust. 1 lit. b) SE-R stanowi jednoznacznie, że postanowienia rozporządzenia mają pierwszeństwo przed postanowieniami statutu i nie stoją do dyspozycji stron. Wykonywanie autonomii woli na płaszczyźnie wspólnotowej wymaga stosownego upoważnienia w samym rozporządzeniu. Upoważnienia takie znajdują się m.in. w następujących przepisach:

-

art. 38 lit. b) SE-R (działanie organu nadzorczego i zarządzającego lub organu administracyjnego),

-

art. 40 ust. 2 zdanie drugie SE-R (powołanie członków pierwszego organu nadzorczego),

-

art. 50 ust. 1 SE-R (określenie kworum i podejmowania decyzji w wewnętrznym regulaminie przez organy SE).

Po części rozporządzenie nr 2157/2001 nakłada na twórców statutu obowiązek uregulowania w nim określonych spraw. Do przepisów takich należą m.in.:

-

art. 40 ust. 3 SE-R (liczba członków organu nadzorczego lub zasady określające tę liczbę),

-

art. 43 ust. 2 zdanie pierwsze SE-R (liczba członków organu administracyjnego i zasady jego ustanawiania).

Ponieważ powyższe uprawnienia mają swoje źródło w przepisach samego rozporządzenia nr 2137/2001, oznacza to, że mają one prymat przed narodowymi (nawet bezwzględnie obowiązującymi) przepisami poszczególnych państw członkowskich .

4.3.4.Regulacje niezawarte w SE-R

4.3.4.1.Akty wykonawcze (art. 9 ust. 1 lit. c) i) SE-R)

24.

Europejska spółka akcyjna podlega przepisom prawa przyjętym przez państwa członkowskie w celu wprowadzenia w życie specjalnych środków wspólnotowych (art. 9 ust. 1 lit. d) i) SE-R). Są to w pierwszej linii akty wykonawcze do samego rozporządzenia oraz normy prawne, które stanowią transpozycję dyrektywy 2001/86/WE w sprawie zaangażowania pracowników w SE. Należy zwrócić uwagę na fakt, że przepisy wykonawcze lub przepisy o charakterze transpozycyjnym mogą regulować kwestie, które nie są już przedmiotem regulacji samego rozporządzenia . Do kręgu takich regulacji prawnych należy przykładowo postępowanie rejestracyjne lub przeniesienie siedziby SE w granicach Wspólnoty . Ponadto przepisy prawa ustanowione przez państwa członkowskie muszą być zgodne z odpowiednimi dyrektywami, które stosuje się do spółek akcyjnych. Należą do nich w szczególności: Pierwsza Dyrektywa z dnia 9 marca 1968 r., dotycząca ogłoszeń (68/151/EWG) , Druga Dyrektywa z dnia 13 grudnia 1976 r., dotycząca tworzenia spółki akcyjnej i utrzymania i zmian jej kapitału (77/91/EWG) , jak również Trzecia Dyrektywa dotycząca fuzji spółek z 9 października 1978 r. (78/855/EWG) .

4.3.4.2.Przepisy prawa państwa statutowej siedziby (art. 9 ust. 1 lit. c) ii) SE-R)

25.

Do Europejskiej spółki akcyjnej mają również zastosowanie przepisy prawa państwa członkowskiego, w którym SE ma swoją statutową siedzibę (art. 9 ust. 1 lit. c) ii) SE-R). Ich stosowanie jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy nie są one przedmiotem regulacji samego rozporządzenia nr 2157/2001. Ponieważ w przypadku powyższej normy chodzi o odesłanie o charakterze ogólnym , wynika z tego, że przy pomocy norm kolizyjnych prawa prywatnego międzynarodowego można ustalić, jakie przepisy państwa członkowskiego będą miały zastosowanie w konkretnym przypadku.

Komentowany przepis odsyła poza tym do wszystkich przepisów państwa członkowskiego, a nie tylko przepisów dotyczących spółki akcyjnej. Zgodnie z Motywem (20) Preambuły rozporządzenia nr 2157/2001, do SE będą miały zastosowanie w pierwszej linii przepisy dotyczące opodatkowania, konkurencji, własności intelektualnej lub niewypłacalności. Powyższy Motyw (20) Preambuły stanowi także, że do SE znajdą także zastosowanie pozostałe przepisy państw członkowskich w kwestiach nieuregulowanych w rozporządzeniu. Mogą to być np. przepisy prawa bankowego, pracy, handlowego czy też administracyjnego.

4.3.4.3.Dalsze regulacje statutowe, o ile są zgodne z prawem państwa siedziby (art. 9 ust. 1 lit. c) ii) SE-R)

26.

Artykuł 9 ust. 1 lit. c) ii) SE-R stanowi, że SE podlega także przepisom swojego statutu . Z art. 9 ust. 1 lit. b) SE-R wynika, że przepisy rozporządzenia nr 2157/2001 nie stoją do dyspozycji stron. Regulacja w statucie SE odbiegająca od przepisów rozporządzenia jest tylko wtedy możliwa, o ile jest to dopuszczalne: " (...) wyraźnie określone w niniejszym rozporządzeniu (...)". Ponadto, zgodnie z uzasadnieniem Komisji, przepis art. 9 ust. 1 lit. c) iii) SE-R ma być nosicielem wolności woli i wolności umów tylko wtedy, jeżeli będą przestrzegane bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa państwa członkowskiego . Na wstępie należy zauważyć, że niektóre państwa członkowskie, jak np. Wielka Brytania czy Irlandia przyznają spółkom akcyjnym stosunkowo dużą swobodę kształtowania postanowień ich statutów. Pozostałe kraje natomiast, jak np. Niemcy - nie. W Polsce postanowienia statutu spółki akcyjnej podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 304 § 3-4 k.s.h. Możliwość większej swobody kształtowania statutu spółki będzie z pewnością jednym z argumentów decydujących o wyborze miejsca przyszłej SE na terenie Wspólnoty.

Ponadto SE podlega również wewnętrznym przepisom regulaminu ustanowionym przez organ zarządzający lub organ administracyjny.

4.4.Wykładnia

27.

Rozporządzenie w sprawie ustawowego statutu spółki europejskiej, jako część prawa wspólnotowego stanowi autonomiczny porządek prawny, który powinien zostać interpretowany przy pomocy zasad prawa wspólnotowego. Zgodnie z art. 220 TWE, do interpretowania prawa wspólnotowego jest powołany ETS, który wykreował w tym zakresie własne reguły i metody interpretacyjne . Ogólnie można stwierdzić, że ETS uznaje zasady interpretacyjne obowiązujące w poszczególnych państwach członkowskich, lecz europejski charakter prawny prawa wspólnotowego powinien również zostać uwzględniony.

4.4.1.Brzmienie ustawy

28.

Pierwszą metodą wykładni przepisów jest metoda oparta na brzmieniu danego przepisu czy też pojęcia . Należy przy tym uwzględnić, że w ramach tejże wykładni wszystkie języki urzędowe obowiązują w jednakowym stopniu. Dużą rolę w ramach tej metody odgrywa także metoda prawno-porównawcza. Europejski Trybunał Sprawiedliwości posługuje się metodą prawno-porównawczą, która polega na następującym wartościowaniu: o ile interpretacja danego pojęcia w ramach krajowych porządków prawnych prowadzi do odmiennych wyników, to ten wynik zostaje uwzględniony w pierwszej kolejności, który najlepiej odpowiada celom i strukturom prawa wspólnotowego i danej regulacji .

29.

W pierwszej kolejności następuje interpretacja tekstu w oparciu o jego normalne i naturalne brzmienie, w granicach podyktowanych przez miejsce interpretowanego pojęcia w tekście. Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z wykładnią ETS, jeżeli brzmienie danego pojęcia jest jednoznaczne, to korzystanie z innych metod interpretacyjnych nie jest dopuszczalne. Pojęcia prawa wspólnotowego nie mogą być interpretowane jedynie na tle porządku prawnego danego państwa członkowskiego lub przy pomocy wykładni danego pojęcia obowiązującej w danym państwie członkowskim. Pojęcia prawa wspólnotowego są zatem pojęciami autonomicznymi i powinny być interpretowane przy pomocy reguł wykreowanych na płaszczyźnie prawa wspólnotowego, które obowiązują jednakowo dla wszystkich państw członkowskich.

4.4.2.Wykładnia historyczna

30.

Historyczna metoda interpretacyjna, która polega na badaniu woli i motywów ustawodawcy europejskiego, nie odgrywa znaczącej roli w ramach interpretacji prawa wspólnotowego, ponieważ proces powstawania aktów prawnych nie jest dokumentowany i publikowany w formie protokołów . Metoda historyczna będzie miała jednak zastosowanie do wykładni przepisów dotyczących SE, co związane jest już z tym, że długoletni proces tworzenia spółki akcyjnej pozostawił bardzo bogatą dokumentację oraz liczne projekty. Na wstępie należy jednak zauważyć, że liczne projekty poprzedzające ostateczną wersję SE-R nie były uzasadnione i stanowiły często produkt politycznego kompromisu . Opinie Parlamentu Europejskiego mogą zostać uwzględnione w ramach interpretacji historycznej jedynie wtedy, gdy Rada je zaakceptuje. Z kolei polecenia Komitetu Ekonomiczno-Społecznego nie są wiążące dla ustawodawcy i z tego też powodu ocena ich użyteczności jest również ograniczona. Dotyczy to także oświadczeń poszczególnych państw członkowskich, jako że tekst SE-R nie jest aktem państw członkowskich, lecz organów Wspólnoty.

31.

Duże znaczenie w ramach historycznej wykładni tekstu SE-R mają również Motywy (1-29), zawarte w Preambule do SE-R .

4.4.3.Wykładania systematyczna

32.

Jeżeli literalna wykładnia, zgodnie z brzmieniem ustawy, będzie prowadzić do dwuznacznych wyników, to znaczenie przepisu należy interpretować przy pomocy wykładni systematycznej. Wykładnia ta polega na określeniu znaczenia danego przepisu w oparciu o jego miejsce w danym akcie prawnym. Zgodnie ze stanowiskiem ETS należy wziąć pod uwagę sam przepis, rozdział, w którym jest umieszczony, cały akt prawny (np. rozporządzenie), jak również przepisy, na podstawie których ten akt został uchwalony . W ramach interpretacji systematycznej dochodzi też do wzajemnego oddziaływania pomiędzy prawem pierwotnym, czyli prawa traktatów założycielskich i umów uzupełniających lub zmieniających te traktaty oraz prawem wtórnym, tzn. aktów wydanych przez Radę i Komisję . Ponieważ SE-R jest aktem prawa wtórnego, w ramach systematycznej interpretacji jego postanowień konieczna będzie analiza stosunku istniejącego pomiędzy europejskim prawem spółek a głównych zasad zawartych w TWE, a w szczególności swobody przedsiębiorczości i wolnego przepływu kapitału.

33.

W tym miejscu powstaje pytanie, czy przepisy państw członkowskich, do których odnosi się w szczególności przepis art. 9 ust. 1 lit. c) i)-ii) SE-R mogą być traktowane jako przepisy prawa wtórnego, które również powinny być interpretowane przy zastosowaniu metod i kryteriów ustanowionych przez ETS w ramach interpretacji systemowej. Odpowiedź na to pytanie powinna być przecząca. Wynika to po pierwsze z faktu, iż samo odwołanie nie może powodować zmiany charakteru przepisów państw członkowskich, ponieważ oznaczałoby to, że narodowi ustawodawcy nie posiadaliby kompetencji w zakresie tych przepisów, a tylko ustawodawca europejski. Wtórne prawo europejskie i prawo poszczególnych państw członkowskich mają swoje korzenie w dwóch różnych źródłach prawa. Ustawodawca europejski może jedynie ustanowić, że prawo państw członkowskich będzie miało zastosowanie w konkretnych przypadkach, ale nie jest on uprawniony do zmiany właściwości tych przepisów, nadając im charakter prawa wspólnotowego. Po drugie, poszczególne państwa członkowskie wypracowały własną metodę interpretacji swoich przepisów, która może odbiegać od tej, wykreowanej przez ETS. Powinno to prowadzić do interpretacji przepisów państw członkowskich według kryteriów krajowych. Jeżeli jednak prawo narodowe dopuszcza kilka możliwości interpretacji danego przepisu, a wśród tych interpretacji znajduje się co najmniej jedna, odpowiadająca prawu wspólnotowemu, to ETS domaga się , aby właśnie ta interpretacja była wykładnią wiążącą. Wynika to z prymatu prawa wspólnotowego nad prawem krajowym.

4.4.4.Wykładania teleologiczna (funkcjonalna)

34.

Wykładnia teleologiczna posiada centralne znaczenie w ramach interpretacji dokonywanych przez ETS. W ramach tej interpretacji znaczenie określonego przepisu, czy też pojęcia SE-R, określa się w oparciu o jego cel i sens. Ponadto, uwzględnia się tutaj również motywy SE-R umieszczone w Preambule , a także podstawowe zasady i cele prawa wspólnotowego zawarte w TWE, jak np. ideę osiągnięcia rynku wewnętrznego (art. 14 ust. 2 TWE) czy też zbliżenie ustawodawstw krajowych w stopniu koniecznym do funkcjonowania wspólnego rynku (art. 3 ust. 1 lit. h) TWE). Poza tym tekst SE-R powinien być interpretowany w ramach wykładni teleologicznej, aby został uwzględniony tzw. effet utile . Zgodnie z tą zasadą każdy przepis prawa wspólnotowego powinien być interpretowany w taki sposób, aby osiągnąć praktyczną skuteczność .

5.Luki i sposoby ich usuwania

35.

Ponieważ rozporządzenie nr 2157/2001 reguluje status spółki europejskiej w sposób fragmentaryczny, może dojść do powstania luk. W doktrynie wyróżnia się dwa rodzaje luk: luki planowane i luki niezamierzone . Z pierwszą z nich będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy określone kwestie celowo nie zostały uregulowane przez pracodawcę europejskiego. Luki takie powinny zostać usunięte w drodze zastosowania prawa krajowego . Stosowanie przepisów prawa krajowego nie jest jednak dopuszczalne, jeżeli dana kwestia została uregulowana w sposób wyczerpujący . Dlatego przed wypełnieniem luki istotna jest wykładnia przepisów rozporządzenia pod względem ich treści i zakresu. Oprócz luk planowanych, w rozporządzeniu SE mogą wystąpić tzw. luki niezamierzone. Są to luki, które mogą pojawić się w odniesieniu do kwestii, które powinny zostać uregulowane w sposób jednolity na płaszczyźnie europejskiej. Wypełnienie takiej luki powinno odbyć się na poziomie regulacji rozporządzenia, w drodze analogii do innych przepisów .

6.Cechy charakterystyczne SE

36.

Europejska spółka akcyjna (societas europaea) stanowi ponadnarodową formę organizacyjno-prawną. Rozporządzenie w sprawie statutu spółki europejskiej reguluje tylko ogólnie fazę tworzenia i organizacji SE. W pozostałych kwestiach, niebędących przedmiotem regulacji SE-R, mają zastosowanie przepisy państw członkowskich, w których SE ma swoją siedzibę.

37.

Europejska spółka akcyjna posiada osobowość prawną od momentu wpisania jej do rejestru (art. 1 ust. 3, art. 16 ust. 1 SE-R) i występuje w obrocie pod własną firmą zawierającą dodatek "SE" (art. 11 ust. 2 SE-R). Siedziba SE musi być identyczna z siedzibą jej zarządu i powinna znajdować się na terenie Wspólnoty (art. 7 SE-R). W przypadku przeniesienia siedziby SE, tożsamość spółki zostaje zachowana, tzn. przeniesienie nie wiąże się z jej likwidacją ani z utworzeniem nowej osoby prawnej (art. 8 SE-R). Europejska spółka akcyjna jest spółką kapitałową, której kapitał jest podzielony na akcje i wyrażony w euro oraz wynosi co najmniej 120 000 euro (art. 1 ust. 2, 4 ust. 2 SE-R). Cecha ta gwarantuje zatem dostęp do rynku papierów wartościowych . W odniesieniu do kapitału SE, jego utrzymaniu i zmiany wysokości, a także do emitowanych przez nią akcji, obligacji i innych porównawczych papierów wartościowych stosuje się przepisy dla spółek akcyjnych obowiązujące w państwie członkowskim, w którym SE jest zarejestrowana (art. 5 SE-R). Wierzyciele SE mogą dochodzić swoich wierzytelności tylko wobec spółki, do wysokości jej majątku. Odpowiedzialność akcjonariuszy jest ograniczona do wysokości objętego udziału w kapitale (art. 1 ust. 2 zdanie drugie SE-R). Kwestie dotyczące rejestracji i publikacji danych SE są przedmiotem regulacji art. 12-14 SE-R. Założycielom SE przysługuje prawo wyboru struktury organizacyjnej pomiędzy systemem monistycznym i dualistycznym (art. 38 lit. b) SE-R). W ramach procesu zakładania spółki SE-R stanowi, że w proces ten muszą być zaangażowane przynajmniej dwa określone podmioty, w co najmniej dwóch różnych państwach członkowskich (art. 2 ust. 1 SE-R). Europejska spółka akcyjna nie może zostać założona w trybie bezpośrednim, tzn. przez jej wykreowanie w drodze pierwotnego "utworzenia". Spółka europejska powstaje w ten sposób, że albo istniejące już spółki akcyjne (narodowe lub europejskie) z różnych państw członkowskich łączą się ze sobą lub zakładają spółkę zależną (spółkę córkę) lub spółkę kapitałową (spółkę holding), lub też spółka akcyjna, która od co najmniej 2 lat posiada spółkę zależną podległą prawu innego państwa członkowskiego, podlega przekształceniu w SE (art. 2 SE-R).

38.

W zakresie regulacji kwestii udziału pracowników w prowadzeniu europejskiej spółki akcyjnej ustawodawca europejski wybrał formę dyrektywy (2001/86/WE ), a nie rozporządzenia, która uzupełnia statut spółki europejskiej w odniesieniu do zaangażowania pracowników. Warunki uczestnictwa pracowników, a także kwestie związane z ich informowaniem i konsultowaniem są przedmiotem negocjacji pomiędzy specjalnym gremium reprezentującym pracowników a organami zarządzającymi. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji mają zastosowanie regulacje modelowe zapewniające pewien standard praw pracowników oraz przedsiębiorstw uczestniczących w zakładaniu SE.

7.Zalety i możliwości zastosowania SE

39.

Dzięki formie SE, przedsiębiorstwa europejskie będą mogły prowadzić działalność gospodarczą w nowej formie, a nie w obecnej strukturze koncernu czy rozbudowanej sieci spółek córek, zakładanych w poszczególnych państwach członkowskich. Prowadzi to do uproszczenia, a także ujednolicenia struktury koncernowej dla wszystkich spółek córek. Europejska spółka akcyjna umożliwia prowadzenie działalności w skali całej Wspólnoty przy wykorzystaniu jednej spółki kapitałowej . Tym samym, stanowi ona instrument marketingowy dla przedsiębiorstwa prowadzącego działalność na obszarze całej Wspólnoty.

40.

Zgodnie z Motywem (2) Preambuły, przesłanką stworzenia rynku wewnętrznego oraz polepszenia sytuacji gospodarczej i społecznej w obrębie całej Wspólnoty, jest nie tylko wyeliminowanie barier handlowych, ale także reorganizacja struktury produkcji w wymiarze wspólnotowym. Powyższy cel może zostać łatwiej osiągnięty przy pomocy formy spółki europejskiej. Rozporządzenie w sprawie statutu spółki europejskiej ustanawia podstawy w zakresie połączeń, tworzenia holdingów oraz przeniesienia siedziby spółki. Uproszczenie mechanizmów przekształceń może prowadzić do zmniejszenia opłat administrative and legal costs na skalę około 30 bilionów euro rocznie . Pod względem ekonomicznym utworzenie SE będzie miało za cel obniżkę tzw. "kosztów transakcji" w odniesieniu do przedsiębiorstw, które obejmują np. koszty założenia, koszty utrzymania, koszty ponoszone z tytułu dostępu do informacji, czy też koszty przeniesienia . W przypadku SE oczekuje się, że oszczędności wystąpią na następujących obszarach: ujednolicenie struktury corporate governance, redukcja dużej ilości obowiązujących norm poszczególnych państw członkowskich, uproszczona struktura koncernowa oraz ułatwienia na obszarze restrukturyzacji, ponieważ w tym ostatnim przypadku brakuje regulacji w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie ponadnarodowych fuzji i możliwości przeniesienia siedziby .

41.

W formie SE będą z reguły prowadzić działalność gospodarczą koncerny ze względu na stosunkowo wysoki kapitał zakładowy w wysokości 120 000 euro oraz dodatkowe koszty związane z założeniem takiej spółki. Ponadto SE jest również pomostem do tworzenia wspólnych przedsiębiorstw w formie Joint Venture . Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 3 SE-R, spółki w rozumieniu art. 48 TWE oraz inne osoby prawne prawa publicznego lub prywatnego, powstałe zgodnie z prawem państwa członkowskiego, ze statutowymi siedzibami i siedzibami zarządu we Wspólnocie, mogą tworzyć spółki córki SE, pod warunkiem spełnienia określonych w tym przepisie przesłanek.

42.

Europejska spółka akcyjna umożliwia także utworzenie nowej struktury organizacyjnej w spółce, w oparciu o model monistyczny lub dualistyczny, co w szczególności z polskiego punktu widzenia należy ocenić jako dużą zaletę. Model dualistyczny, który praktykowany jest w spółkach kapitałowych m.in. w Polsce, Niemczech, Szwecji czy też Danii, charakteryzuje się podziałem pomiędzy organem prowadzącym sprawy spółki (zarząd) i organem kontrolnym (rada nadzorcza). W przeciwieństwie do tego, cechą modelu monistycznego jest mocniejsza integracja pomiędzy funkcją kierowniczą i kontrolną, skupiona w organie administracyjnym. Zaletą dualistycznego modelu jest niewątpliwie możliwość efektywnej kontroli przez niezależny organ kontrolny w charakterze rady nadzorczej. Tym samym, kontrola jest bardziej zrozumiała dla osób trzecich. Ponadto, podział ten umożliwia jednocześnie większy dystans podczas krytycznej oceny jakości prowadzenia przedsiębiorstwa w ramach organizacji SE. Zaletą systemu monistycznego jest natomiast większa swoboda kształtowania struktury zarządzająco-kontrolnej, wyrażająca się m.in. w ten sposób, że tzw. outside directors pełniący funkcję kontrolną są również włączeni w proces prowadzenia przedsiębiorstwa i w ten sposób są lepiej poinformowani o jego działalności, planach rozwoju i danych. W ramach systemu dualistycznego istnieje też możliwość, że rada administracyjna bardziej uelastyczni zakres zadań pomiędzy radą i prowadzącymi sprawy spółki dyrektorami z jednej strony, a ponadto wyposaży organ walnego zgromadzenia w silniejsze uprawnienia niż ma to miejsce w modelu dualistycznym, z drugiej strony. Tym samym SE-R stwarza poszczególnym krajom członkowskim możliwość wyboru pomiędzy modelem dualistycznym i monistycznym .

43.

Niewątpliwie, zaletą SE jest możliwość ponadgranicznego przeniesienia jej siedziby do innego państwa członkowskiego bez konieczności likwidacji spółki , co wiąże się jednocześnie ze zmianą prawa mającego zastosowanie do SE (art. 8 SE-R). Spółki partycypujące w tworzeniu SE mogą zatem dokonać wyboru porządku prawnego, który byłby najbardziej odpowiedni dla ich celów i przedmiotu działalności SE. Ta swoboda wyboru miejsca siedziby SE prowadzić będzie do powstania tzw. Forum - Shopping .

8.Wady SE

44.

Najczęściej wymienianą wadą SE jest z pewnością regulacja udziału pracowników w współdecydowaniu w kierowaniu przedsiębiorstwem spółki. Ustawodawca europejski uregulował tę kwestię w formie dyrektywy, a nie rozporządzenia. Istnieje niebezpieczeństwo, że przedsiębiorstwa państw, w których istnieją wysokie standardy w tym zakresie - jak np. w Niemczech - będą przenosiły swoje siedziby do krajów o niskich wymogach udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

45.

Kolejną wadę w regulacji SE stanowi brak jednolitej i bezpośredniej regulacji w zakresie opodatkowania SE w samym SE-R . Motyw (20) do Preambuły stwierdza jednoznacznie, że przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się w kwestiach dotyczących opodatkowania SE, co może prowadzić do trudności w ramach zakładania czy też przenoszenia siedziby SE. Zgodnie z art. 9 SE-R, opodatkowanie SE podlega przepisom prawa krajowego. Jeszcze pod koniec 2004 r. istniały wątpliwości, czy do SE mają zastosowanie przepisy dyrektywy dotyczącej fuzji spółek , ponieważ forma SE nie była jeszcze zamieszczona w załączniku zawierającym poszczególne formy prawne. W dniu 17 października 2003 r. Komisja przedstawiła projekt zmiany dyrektywy dotyczącej fuzji . Zmiana ta zawierała nie tylko włączenie SE do form prawnych objętych dyrektywą, ale także, m.in. regulacje podatkowe w zakresie przeniesienia siedziby. W dniu 7 grudnia 2004 r. Rada Ministrów do spraw gospodarczych i finansowych uzyskała polityczne porozumienie w zakresie projektu zmiany dyrektywy. Formalna uchwała w przedmiocie zatwierdzenia dyrektywy nastąpiła 17 lutego 2005 r. Istotne jest, że w przeciwieństwie do rozporządzeń, dyrektywa ta nie jest bezpośrednio stosowana w państwach członkowskich, lecz podlega implementacji do porządku prawnego każdego z tych państw. Ustawodawca europejski wprowadził w tym zakresie stosunkowo krótkie terminy. Implementacja regulacji dotyczących przeniesienia siedziby SE oraz włączenie SE w krąg spółek objętych tą dyrektywą miała nastąpić do dnia 1 stycznia 2006 r. Do implementacji pozostałych przepisów był przewidziany termin do 1 stycznia 2007 r.

9.Stan harmonizacji europejskiego prawa spółek

46.

Celem ujednolicenia europejskich form tworzenia i funkcjonowania spółek zostały uchwalone następujące dyrektywy :

-

Pierwsza Dyrektywa z dnia 9 marca 1968 r. , dotycząca publikacji ogłoszeń, która reguluje w pierwszym rzędzie obowiązki spółek kapitałowych do ujawniania informacji dotyczących stosunków prawnych i skutków publikacji;

-

Druga Dyrektywa z dnia 13 grudnia 1976 r., dotycząca tworzenia spółki akcyjnej oraz utrzymania i zmian jej kapitału, regulująca kwestie związane z podwyższeniem i obniżeniem kapitału zakładowego, a także z zachowaniem kapitału oraz utworzeniem spółki akcyjnej;

-

Trzecia Dyrektywa z dnia 9 października 1978 r. , dotycząca fuzji spółek, regulująca fuzję spółek akcyjnych;

-

Czwarta Dyrektywa z dnia 25 lipca 1978 r. , dotycząca zamknięć rocznych spółek kapitałowych, która określa skład, treść oraz strukturę zamknięć rocznych, ustanawia zasady oceny oraz wymóg badania i publikacji zamknięć rocznych;

-

Piąta Dyrektywa dotycząca struktury spółki akcyjnej (Projekt) , która ma regulować strukturę spółki akcyjnej, uprawnienia i zobowiązania jej organów (zarządzającego i nadzorczego), a także walnego zgromadzenia, kwestie współuczestnictwa pracowników w zarządzaniu oraz badanie zamknięć rocznych. Ze względu na odmienne stanowiska państw członkowskich w kwestii udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem spółki, a także obowiązywania systemu monistycznego i dualistycznego w strukturze organizacyjnej spółki, nie został do tej pory osiągnięty kompromis. Po ostatnim czytaniu w Parlamencie Europejskim tekstu projektu w dniu 27 października 1999 r. nie nastąpił żaden postęp;

-

Szósta Dyrektywa z dnia 17 grudnia 1982 r. , dotycząca podziału spółki akcyjnej ma zastosowanie w państwach członkowskich, których prawo spółek dopuszcza formę podziału spółek. Reguluje kwestie związane z podstawami, postępowaniem oraz skutkami podziału;

-

Siódma Dyrektywa z dnia 13 czerwca 1983 r. , dotycząca skonsolidowanych sprawozdań finansowych łączy się z CzwartąDyrektywą, uzupełniając ją o skonsolidowane zamknięcia roczne dotyczące przedsiębiorstw powiązanych kapitałowo (koncernów);

-

Ósma Dyrektywaz dnia 10 kwietnia 1984 r. , dotycząca dopuszczania rewidentów ujednolica zasady kwalifikowania oraz uznawania uprawnień osób zajmujących się kontrolowaniem bilansów spółek kapitałowych;

-

Dziewiąta Dyrektywa dotycząca przepisów o koncernach (Projekt) , która ma - wzorem prawa niemieckiego - regulować zasady prawa koncernowego. Projekt Dziewiątej Dyrektywy został odłożony, ponieważ większość państw wspólnoty oceniło regulację prawa koncernowego jako zbyteczną i niecelową ;

-

Dziesiąta Dyrektywa z dnia 14 stycznia 1985 r. (Projekt) dotycząca międzynarodowych fuzji ma regulować łączenie się spółek podporządkowanych różnym systemom. Ze względu na brak kompromisu w przedmiocie współuczestnictwa pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem, również i ten projekt nie został w wersji pierwotnej zrealizowany. W dniu 18 listopada 2003 r. Komisja przedstawiła propozycję zmiany tej dyrektywy ;

-

Jedenasta Dyrektywaz dnia 21 grudnia 1989 r. , dotycząca oddziałów spółek, regulująca wymagania w zakresie ogłaszania danych dotyczących oddziałów spółek kapitałowych w innych państwach członkowskich;

-

Dwunasta Dyrektywaz dnia 21 grudnia 1989 r. ; dotycząca jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością;

-

Trzynasta Dyrektywadotycząca oferty przejęcia. Pierwszy projekt tej dyrektywy nie został zaakceptowany przez Parlament Europejski w dniu 4 lipca 2001 r. Następnie Komisja przedłożyła zmieniony projekt tejże dyrektywy 2 października 2002 r. Ostatecznie Trzynasta Dyrektywa została uchwalona w dniu 21 kwietnia 2004 r. Jej celem jest wspieranie restrukturyzacji przedsiębiorstw europejskich, gwarantowanie praw akcjonariuszy (w szczególności akcjonariuszy mniejszościowych) do informacji i ich równe traktowanie oraz integracja europejskich rynków finansowych;

-

Czternasta Dyrektywa dotycząca rozwiązania i likwidacji spółek (Projekt ), normuje kwestie związane z rozwiązaniem i likwidacją spółek akcyjnych, komandytowo-akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

10.Stan tworzenia ponadnarodowych form organizacyjno-prawnych

47.

Obok zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich Wspólnoty w zakresie prawa spółek istotne jest także tworzenie ponadnarodowych form spółek jako instrumentu organizacyjnego, umożliwiającego budowę struktur przedsiębiorstw na obszarze całej wspólnoty . Przed utworzeniem SE istniała już forma Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych (EUIG) , którego celem jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, a także przedstawicieli wolnych zawodów w ramach ponadgranicznej współpracy . Ponadto, z dniem 18 sierpnia 2003 r. została utworzona także Spółdzielnia Europejska i uregulowana na wzór SE. Propozycje Komisji istnieją także w przedmiocie regulacji Europejskiego Stowarzyszenia, Europejskiej Spółki Wzajemnej oraz Europejskiej Spółki Prywatnej.

11.Ustawa z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej

48.

Rozporządzenie w sprawie statutu spółki europejskiej, jako rozporządzenie europejskie w rozumieniu art. 249 zdanie drugie TWE, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Z jednej strony SE-R zawiera liczne możliwości wyboru oraz regulacji pod adresem narodowych ustawodawców co sprawia, że konieczne staje się uchwalenie ustaw przez pojedyncze państwa członkowskie uzupełniających treść SE-R. Z drugiej strony, SE-R rezygnuje z regulacji technicznych kwestii (w szczególności aspekt rejestracji), pozostawiając ich regulację na mocy art. 68 SE-R również państwom członkowskim.

49.

Polski ustawodawca uchwalił w dniu 4 marca 2005 r. ustawę o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej, która weszła w życie 19 maja 2005 r., aby nadać moc obowiązującą SE-R w rozumieniu przepisu art. 68 SE-R. Ustawa ta reguluje m.in. powstanie, organizację i działalność spółki europejskiej w zakresie nieuregulowanym w SE-R oraz zasady zaangażowania pracowników w SE .

Autor fragmentu:
Art. 1

1.Pojęcie "spółka europejska"

52.

Komentowany przepis zawiera legalną definicję "spółki europejskiej" (Societas Europaea lub SE), według której spółka ta jest po pierwsze spółką kapitałową . Potwierdza to przede wszystkim angielska wersja rozporządzenia: A company may be set up. Spółka ta może zostać zawiązana w obrębie Wspólnoty na warunkach i w sposób określony przez niniejsze rozporządzenie.

53.

Dodatek Europaea potwierdza, że SE jest ponadnarodową formą organizacyjną prowadzenia działalności gospodarczej, będącą produktem wtórnego prawa europejskiego. Ponieważ SE-R ma bezpośrednie zastosowanie w każdym państwie członkowskim oznacza to, że spółka europejska jest jednocześnie uznana w każdym z tych porządków prawnych stanowiących jego integralną część. Uznanie tożsamości SE jest niezależne od tego, czy SE przenosi swoją siedzibę do innego państwa członkowskiego, czy też nie.

54.

Zgodnie z legalną definicją art. 1 ust. 1SE-R, SE nosi nazwę "europejskiej spółki akcyjnej". W angielskiej, niemieckiej i francuskiej wersji...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX