Kotowicz Bartosz, Kurzawa Angelika, Opaliński Bartłomiej, Prawo o aktach stanu cywilnego. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: WKP 2022
Stan prawny: 1 czerwca 2022 r.
Autorzy komentarza:

Prawo o aktach stanu cywilnego. Komentarz

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Rejestracja zdarzeń, które indywidualizują osobę fizyczną, przy tym pozwalając ustalić jej tożsamość, jak urodzenie, małżeństwo czy zgon, ma swoją wielowiekową tradycję. To bowiem ze średniowiecznej rejestracji sakramentów kościelnych i kościelnych metryk chrztów, ślubów oraz zgonów wywodzi się współczesna świecka rejestracja stanu cywilnego, dokonywana w postaci aktów stanu cywilnego, jak akt urodzenia, akt małżeństwa oraz akt zgonu (zob. W.M. Hrynicki, Organizacja rejestracji stanu cywilnego w Polsce w ujęciu historycznym, „Ius Novum” 2016/4, s. 358–359).

Obecnie obowiązująca ustawa z 28.11.2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 709 ze zm.) weszła w życie 1.03.2015 r. Jest to czwarty akt normatywny dotyczący rejestracji stanu cywilnego, uchwalony po II wojnie światowej.

Pierwszym aktem normatywnym w tym zakresie był dekret z 25.09.1945 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 48, poz. 272 ze zm.), który został następnie zastąpiony dekretem z 8.06.1955 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 25, poz. 151 ze zm.). Ten ostatni obowiązywał do 1.03.1987 r. Został on uchylony przez ustawę z 29.09.1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1264 ze zm.). Ustawa ta została zastąpiona przez obecnie obowiązującą ustawę z 28.11.2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego.

Celem wprowadzenia w 2015 r. nowej regulacji w zakresie rejestracji stanu cywilnego było podniesienie jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawa sprawności procesów administracyjnych w tym obszarze. Osiągnięciu tego celu miała służyć elektronizacja stanu cywilnego, a zatem ewidencjonowanie zdarzeń z zakresu stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym oraz przenoszenie dotychczasowych akt stanu cywilnego z postaci papierowej na elektroniczną. W założeniu ma to służyć ułatwieniu dostępu do akt stanu cywilnego z dowolnego urzędu stanu cywilnego. Ustawodawca przewidział również odejście od decyzji administracyjnych na rzecz czynności materialno-technicznych, zastąpienie postępowań sądowych procedurą administracyjną czy możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, VII kadencja, druk sejmowy nr 2620, s. 1–2).

Proces elektronizacji rejestracji stanu cywilnego nie zakończył się wraz z uchwaleniem komentowanej ustawy, ale cały czas trwa, czego dowodem są kolejne zmiany w tym zakresie, wprowadzone ustawą z 16.10.2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2294), a także przepisy prawne, które wejdą w życie 1.01.2023 r. na mocy ustawy z 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 569 ze zm.).

Prezentowany komentarz zawiera szczegółową analizę przepisów prawnych dotyczących aktów stanu cywilnego, odnoszących się przede wszystkim do:

pojęć stanu cywilnego i aktu stanu cywilnego,

rodzajów aktu stanu cywilnego: aktu urodzenia, aktu małżeństwa i aktu zgonu,

rejestru stanu cywilnego,

czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego,

sądów i organów administracji publicznych właściwych w sprawach rejestracji aktów stanu cywilnego,

akt zbiorowych stanu cywilnego,

adnotacji, wzmianek i przypisków w aktach stanu cywilnego,

zmian w aktach stanu cywilnego: sprostowania, uzupełnienia,

ustalenia treści czy unieważnienia akt stanu cywilnego,

wydawania dokumentów z rejestru stanu cywilnego,

szczególnego trybu rejestracji urodzenia lub zgonu na polskim statku czy zgonu w związku z działaniami wojennymi,

szczególnego trybu rejestracji zdarzenia, które nastąpiło poza granicami RP,

transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.

Dokonana w komentarzu szczegółowa analiza przepisów prawnych dotyczących aktów stanu cywilnego z powołaniem się na poglądy doktryny, a także orzecznictwo sądowe w zakresie interpretacji przepisów prawnych, ma w założeniu stanowić źródło wiedzy oraz pomoc w rozwiązaniu problemów, które pojawiają się w praktyce stosowania tych przepisów. Dodatkowo omówienie zmian w zakresie elektronizacji aktów stanu cywilnego, które wejdą w życie 1.01.2023 r., powinno ułatwić ich zastosowanie w praktyce.

Publikacja jest skierowana do pracowników administracji publicznej, którzy w swojej codziennej praktyce zawodowej spotykają się z problemami związanymi z czynnościami z zakresu aktów stanu cywilnego, a także dla radców prawnych i adwokatów reprezentujących strony przed organami administracji publicznej oraz sądami. Bez wątpienia może również okazać się pożytecznym źródłem pomocniczym dla sędziów orzekających w sprawach z zakresu aktów stanu cywilnego, a także w sprawach cywilnych oraz rodzinnych i opiekuńczych. Z informacji w niej zawartych skorzystać będą mogli także notariusze na potrzeby czynności notarialnych dokonywanych z udziałem aktów stanu cywilnego. Komentarz przeznaczony jest także dla środowiska naukowego, zajmującego się problematyką prawa o aktach stanu cywilnego.

Bartosz Kotowicz

Angelika Kurzawa

Bartłomiej Opaliński

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)Przedmiot ustawy

1.

Przepis art. 1 określa zakres przedmiotowy ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, a zatem wskazuje obszar regulacji oraz sferę jej zastosowania.

2.

Dokonując analizy komentowanego przepisu, można najogólniej stwierdzić, że ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego normuje rejestrację stanu cywilnego, przy czym można wyróżnić tutaj dwa obszary:

1)

zasady i tryb rejestracji stanu cywilnego oraz

2)

dokonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego.

Pierwszy z nich wskazuje m.in. właściwe organy administracji w sprawach rejestracji stanu cywilnego, procedurę rejestracji poszczególnych aktów stanu cywilnego: aktu urodzenia, aktu małżeństwa oraz aktu zgonu, czy szczególny tryb rejestracji stanu cywilnego np. w przypadku urodzenia lub zgonu na polskim statku morskim lub powietrznym, zgonu w związku z działaniami wojennymi, a także transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.

Natomiast drugi obszar określa formy działania administracji publicznej w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX