Przybysz Piotr Marek, Postępowanie egzekucyjne w administracji. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: LexisNexis 2003
Stan prawny: 10 marca 2003 r.
Autor komentarza:

Postępowanie egzekucyjne w administracji. Komentarz

Autor fragmentu:
Ogólneall()

Wprowadzenie

Słowo wstępne

Zmiany zapoczątkowane w 1989 r. spowodowały przekształcenie polskiej gospodarki oraz administracji publicznej. Tak więc obecnie istnieje administracja publiczna o złożonej strukturze: oprócz organów administracji rządowej, działają samorządy terytorialne. Skłania to, między innymi, do pytania o treść interesu ogólnego, który mają realizować wszystkie podmioty administrujące. W odniesieniu do problematyki egzekucji administracyjnej dotyczy to zwłaszcza ponownego określenia relacji między wierzycielem a organem egzekucyjnym.

Transformacja społeczna i gospodarcza ma znaczenie dla prowadzenia egzekucji administracyjnej ze względu na zmiany dotyczące statusu prawnego i majątkowego potencjalnych zobowiązanych. Zmniejszyła się sfera państwowych jednostek organizacyjnych, w stosunku do których stosowano szczególny tryb egzekucji. Coraz częściej zobowiązany jest jednostką organizacyjną lub osobą prawną, a nie osobą fizyczną. Pojawiły się także istotne różnice w zamożności między osobami fizycznymi. Zyskały na znaczeniu marginalizowane w przeszłości instytucje, jak np. instytucja spółki handlowej lub instytucja weksla. Coraz częściej polscy przedsiębiorcy inwestują za granicą.

Unormowania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, dostosowane do realiów gospodarki socjalistycznej, coraz bardziej utrudniały organom egzekucyjnym prowadzenie efektywnej egzekucji administracyjnej. Ujawniła się zatem konieczność dostosowania narzędzi pozostających w dyspozycji organów egzekucyjnych do zmienionej sytuacji społeczno-gospodarczej. Należy także wskazać na nowy sposób myślenia o państwie i prawie oraz o pozycji jednostki w państwie. W ramach zatem postępowania egzekucyjnego w administracji rozbudowano katalog środków prawnych służących ochronie interesów zarówno zobowiązanego, jak i innych podmiotów; m.in. poddano kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego postanowienia organu egzekucyjnego, na które przysługuje zażalenie.

Od 1990 r. dokonano 24 nowelizacji ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nowelizacja dokonana ustawą z 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125 poz. 1368) wprowadziła najwięcej, bo aż 99 zmian, polegających na dodaniu lub zmianie brzmienia 231 artykułów oraz uchyleniu 17 artykułów. W wyniku tej nowelizacji objętość tekstu ustawy została zwiększona prawie dwukrotnie. Nowelizacja ta zasadniczo zmieniła tryb prowadzenia egzekucji administracyjnej. Zmianie uległ zarówno sposób regulacji poszczególnych instytucji, jak i struktura ustawy. Wprowadzono wiele nowych rozwiązań, jak np. instytucję organu rekwizycyjnego bądź odpowiedzialność dłużnika zajętej wierzytelności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków związanych z egzekucją z zajętej rzeczy lub prawa majątkowego. W szczególności została rozbudowana regulacja dotycząca środków egzekucji należności pieniężnych. Katalog środków egzekucyjnych został poszerzony, między innymi, o egzekucję z papierów wartościowych, z weksla oraz egzekucję z nieruchomości.

Wprowadzenie tak licznych zmian do postępowania egzekucyjnego wskutek nowelizacji ustawy z 17 czerwca 1966 r., a nie uchwalenia nowej ustawy, doprowadziło do powstania rozbieżności między dotychczasowymi a nowymi konstrukcjami oraz do nieuchronnych w tej sytuacji trudności interpretacyjnych. Celem niniejszego komentarza jest wyjaśnienie wielu zawiłości egzekucji administracyjnej. Wyjaśnienia dotyczące poszczególnych przepisów lub grup przepisów pomogą prawnikom praktykom w codziennym stosowaniu ustawy.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

NOTA REDAKCYJNA

Komentarz uwzględnia przepis art. 1 niniejszej ustawy w brzmieniu sprzed nowelizacji dokonanej przez art. 1 ustawy z dnia 10 września 2003 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 193, poz. 1884) z dniem 1 stycznia 2004 r.

Art. 1. Ustawa określa prowadzone przez organy egzekucyjne postępowanie i stosowane przez nie środki przymusu służące doprowadzeniu do wykonania przez zobowiązanych obowiązków, o których mowa w art. 2, a także sposób zabezpieczenia wykonania tych obowiązków.

Zakres przedmiotowy ustawy

1.

Tytuł rozdziału nie jest w pełni adekwatny do jego treści, ponieważ nie wszystkie przepisy tego rozdziału zawierają normy o charakterze zasad ogólnych. Zasady ogólne są normami lub uznanymi konsekwencjami grupy norm systemu prawa pozytywnego, które mają zasadniczy charakter ze względu na: miejsce normy w hierarchicznej strukturze systemu prawa, stosunek logiczny normy do innych norm, rolę normy w konstrukcji prawnej lub inne...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX