Stokłosa Angelina, Syp Szymon, MAR. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadużyć na rynku. Komentarz, wyd. II

Komentarze
Opublikowano: WKP 2021
Stan prawny: 1 czerwca 2021 r.
Autorzy komentarza:

MAR. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nadużyć na rynku. Komentarz, wyd. II

Autorzy fragmentu:

PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO

Niniejsza publikacja stanowi drugie, poszerzone i zaktualizowane wydanie praktycznego komentarza do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z 16.04.2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE – dalej: rozporządzenie MAR.

Rozporządzenie MAR zaczęto bezpośrednio stosować w całej Unii Europejskiej z dniem 3.07.2016 r., a zatem niemal pięć lat temu. W tym czasie polski ustawodawca dostosował stan prawny do rozporządzenia MAR, znosząc tymczasowy dualizm prawny, wynikający z równoległego stosowania MAR oraz dotychczasowych przepisów ustaw tworzących polskie prawo rynku kapitałowego niepozostających w sprzeczności z MAR. Swoje stanowiska oraz praktyczne wyjaśnienia w zakresie stosowania rozporządzenia MAR oraz jego relacji do aktów prawa krajowego opublikował Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Pojawiły się wypowiedzi doktryny oraz przedstawicieli praktyki dotyczące komentowanej regulacji, w tym wypowiedzi doktryny zagranicznej . Zabiegi te pozwoliły usunąć przynajmniej część wątpliwości emitentów dotyczących postępowania z informacjami poufnymi. Niemniej jednak wiele wątpliwości w zakresie wykładni i stosowania rozporządzenia MAR pozostaje aktualnych z uwagi na jego niejednolity charakter. O ile rozporządzenie unijne powinno być zasadniczo bezpośrednio stosowane, to MAR zawiera szereg przepisów, które wymagają sui generis implementacji do porządków prawnych przez państwa członkowskie UE. Tym samym programowe założenie dotyczące autonomicznej wykładni MAR (jak każdego rozporządzenia unijnego) w oderwaniu i bez przybliżenia rozwiązań prawnych obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich pozostaje pod wieloma względami jedynie postulatem. Szanując autonomiczność rozporządzenia MAR, przyjęliśmy w komentarzu podejście praktyczne względem czytelników polskich, tj. tam, gdzie to możliwe, przywołujemy stosowne przepisy prawa polskiego, dokonując ich interpretacji i zauważając potencjalne problemy prawne. Niezależnie od powyższego warto zwrócić uwagę na możliwy dualizm w zakresie podejścia do nadużyć na rynku stosowanego przez Wielką Brytanię, która 1.02.2020 r. przestała być państwem członkowskim UE.

Rok 2021, w którym przypada piąta rocznica rozpoczęcia stosowania MAR, to dobry czas na podsumowanie praktyki stosowania rozporządzenia MAR, zwłaszcza w kontekście jego art. 38. Przekazujemy zatem drugie, uzupełnione wydanie Komentarza do MAR. Zawarliśmy w nim nasze przemyślenia dotyczące stosowania rozporządzenia MAR oraz wnioski z obserwacji dotychczasowej praktyki obrotu. Komentarz uwzględnia także zmiany MAR wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z 14.06.2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE, zwane małą nowelizacją MAR.

Z satysfakcją odnotowujemy, że teza zaprezentowana przez nas w pierwszym wydaniu Komentarza, dotycząca ewolucyjnego, a nie rewolucyjnego podejścia prawodawcy unijnego, oraz, co za tym idzie, organów nadzoru państw członkowskich (w szczególności KNF) do reżimu raportowania informacji poufnych, okazała się trafna. Podobnie jak druga teza – że emitenci nie muszą obawiać się MAR, ale podejść do nowych obowiązków racjonalnie i zdroworozsądkowo, wzmacniając świadomość prawną. Dotychczasowe doświadczenia pokazują dobitnie, że regulacja MAR nie jest zagrożeniem ani dla emitentów, ani dla rynku kapitałowego, zaś organ nadzoru nie karze za każde najdrobniejsze naruszenie, nadając sankcjom wymiar adekwatny, efektywny i proporcjonalny.

Z uwagą obserwujemy obecnie naturalny proces kształtowania się praktyki stosowania rozporządzenia MAR, w niektórych aspektach już ugruntowanej, ale również jego planowaną rewizję i zamierzone, głębsze niż wprowadzone od stycznia 2021 r., zmiany . Wyrażamy nadzieję, że niniejsze wydanie Komentarza będzie pomocne w tworzeniu dobrej praktyki w tym zakresie – zarówno wśród emitentów, jak też wśród ich doradców.

Autorzy

Warszawa, maj 2021 r.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)Przedmiot

1.Przedmiot i zakres regulacji MAR

Artykuł 1 MAR otwiera rozdział 1 obejmujący przepisy ogólne MAR. Określono w nim przedmiot regulacji rozporządzenia MAR. Przepisy MAR zawierają „wspólne ramy regulacyjne” (ang. common regulatory framework; niem. gemeinsamer Rechtsrahmen) dotyczące:

wykorzystywania informacji poufnych (art. 7–9 MAR);

bezprawnego ujawniania informacji poufnych i manipulacji na rynku (art. 10–15 MAR);

środków mających zapobiegać nadużyciom na rynku w celu zapewnienia integralności rynków finansowych w UE oraz w celu poprawy ochrony inwestorów i zwiększenia zaufania do tych rynków (art. 16 i n. MAR).

Niezależnie od powyższego kluczowego zakresu przedmiotowego w przepisach MAR uregulowano także inne kwestie istotne dla funkcjonowania rynku w praktyce, m.in. dotyczące działalności Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW, ang. ESMA; zob. art. 22–29MAR); kwestie związane ze stosowaniem środków i sankcji administracyjnych przez właściwe organy („regulatorów”) z...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX