Wieczorek Emilia, Komentarz do ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, [w:] Prawo ubezpieczeń gospodarczych. Tom I, Komentarz, wyd. II

Komentarze
Opublikowano: LEX 2010
Stan prawny: 1 października 2009 r.
Autor komentarza:

Komentarz do ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, [w:] Prawo ubezpieczeń gospodarczych. Tom I, Komentarz, wyd. II

Autor fragmentu:

Uwagi wprowadzające

1.

Regulacja pośrednictwa ubezpieczeniowego przeszła w Polsce dość burzliwą ewolucję. W okresie międzywojennym pośrednictwo ubezpieczeniowe było przedmiotem odrębnego unormowania . W 1952 r. pojawiła się w tym zakresie luka prawna, którą prawodawca starał się zniwelować głównie aktami wykonawczymi. Zmianę istniejącego stanu rzeczy zapoczątkowała ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62 z późn. zm). Istotne zmiany przyniosła dopiero nowelizacja tej ustawy dokonana ustawą z dnia 8 czerwca 1995 r. o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej, o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - Kodeks handlowy oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 96, poz. 478 z późn. zm.), w wyniku której do pierwotnego tekstu ustawy dodano osobny rozdział, poświęcony w całości pośrednictwu ubezpieczeniowemu . Niemniej jednak pośrednictwo ubezpieczeniowe nie jest działalnością ubezpieczeniową, aczkolwiek wykazuje z tą działalnością liczne związki funkcjonalne. Z tego też względu dotychczasowa regulacja w ustawie o działalności ubezpieczeniowej była z punktu widzenia techniki legislacyjnej rozwiązaniem niewłaściwym . Ponadto uznano, że była to regulacja fragmentaryczna, cechująca się zbyt daleko idącym rygoryzmem (np. licencjonowanie działalności agentów ubezpieczeniowych) i niejasnościami (np. co do legalności działań tzw. multi-agentów) .

2.

Dlatego też konieczne stało się uchwalenie nowej ustawy, zawierającej kompleksową i nowoczesną regulację pośrednictwa ubezpieczeniowego, opartą na standardach prawa unijnego. Prace nad projektem ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym zostały podjęte już w latach 90. ubiegłego stulecia . Opierając się na wszechstronnej debacie Komisja Kodyfikacyjna do spraw Prawa Ubezpieczeniowego opracowała wkrótce pierwsze założenia ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym . Projekt będący podstawą uchwalenia niniejszej ustawy wpłynął do Sejmu w czerwcu 2002 r. Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym została uchwalona w ramach pakietu ustaw ubezpieczeniowych dnia 22 maja 2003 r. (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.) .

3.

Ustawa uwzględniła postanowienia dyrektywy Rady 77/92/EWG z dnia 13 grudnia 1976 r. w sprawie środków mających ułatwić skuteczne osiągnięcie swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług w odniesieniu do działalności agentów i brokerów ubezpieczeniowych (ex grupa ISIC 630) oraz, w szczególności, środków przejściowych dotyczących tych działalności (Dz. Urz. WE L 26 z 31.01.1977, s. 14-19 z późn. zm.) a także uwzględniła zalecenia Komisji 92/48/EWG z dnia 18 grudnia 1991 r. w sprawie pośredników ubezpieczeniowych (Dz. Urz. WE L 19 z 28.01.1992, s. 32-33) oraz wdrożyła podstawowe założenia nowej dyrektywy 2002/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (Dz. Urz. WE L 9 z 15.01.2003, s. 3-10), która z dniem 15 stycznia 2005 r. zastąpiła dyrektywę 77/92/EWG. Jednak z uwagi na to, że w toku prac nad rządowym projektem ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym nowa dyrektywa nie była jeszcze przyjęta, a jej treść podlegała niejednokrotnie zasadniczym zmianom, wprowadzenie rozwiązań szczegółowo implementujących postanowienia dyrektywy nie było wówczas możliwe. Z tego też względu pojawiła się konieczność nowelizacji przedmiotowej ustawy. Stało się to na podstawie ustawy z dnia 18 lutego 2005 r. o zmianie ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 48, poz. 447 z późn. zm.). Ponadto ustawodawca, korzystając z doświadczeń zebranych w okresie stosowania ustawy wprowadził zmiany mające na celu zapewnienie większej wewnętrznej spójności .

4.

Ustawa składa się z siedmiu rozdziałów, obejmujących następujące zagadnienia: rozdział 1 "Przepisy ogólne" (art. 1-6), rozdział 2 "Agent ubezpieczeniowy" (art. 7-19), rozdział 3 "Broker ubezpieczeniowy" (art. 20-36), rozdział 4 "Rejestr pośredników ubezpieczeniowych" (art. 37-46), rozdział 5 "Przepisy karne" (art. 47-48), rozdział 6 "Zmiany w przepisach obowiązujących" (art. 49), rozdział 7 "Przepisy przejściowe i końcowe" (art. 50-53).

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

Zakres regulacji

1.

Wbrew literalnemu brzmieniu przepisu ustawa określa w istocie nie tylko zasady wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego, ale również zasady podejmowania takiej działalności, określając wymagania, jakie musi spełniać osoba zamierzająca podjąć działalność agencyjną (art. 7) lub brokerską (art. 20) bądź zamierzająca wykonywać czynności agencyjne (art. 9) lub brokerskie (art. 23) .

2.

Ustawa reguluje zasady podejmowania i wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie ubezpieczeń gospodarczych. Ubezpieczenia te pełnią funkcję kompensacyjną, która polega na przejęciu przez ubezpieczyciela ryzyka osoby ubezpieczonej, oraz funkcję prewencyjną, przejawiającą się w inicjowaniu i finansowaniu działań zapobiegawczych, mających na celu eliminowanie strat w przyszłości. Ubezpieczenia gospodarcze pełnią również ważną rolę stymulującą aktywność w różnych dziedzinach gospodarki . Pośrednictwo ubezpieczeniowe może być wykonywane zarówno w zakresie ubezpieczeń osobowych, jak i...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX