Włodarczyk Mirosław, Komentarz do rozporządzenia w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnianie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum, oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum, [w:] Akty wykonawcze prawa pracy. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: WK 2016
Stan prawny: 30 sierpnia 2016 r.
Autor komentarza:

Komentarz do rozporządzenia w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnianie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum, oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum, [w:] Akty wykonawcze prawa pracy. Komentarz

Autor fragmentu:
du:2002:214:1808Ogólne

1.

Przepisy art. 191 § 5 pkt 1, 3 i 4 k.p. wskazują na trzy rodzaje spraw do uregulowania w rozporządzeniu. Chodzi mianowicie: o zatrudnianie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum (§ 1; delegacja z art. 191 § 5 pkt 1 k.p.), o zatrudnianie osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum (§ 2 i 4; delegacja z art. 191 § 5 pkt 3 k.p.) oraz o zatrudnianie osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum (§ 3 i 4; delegacja z art. 191 § 5 pkt 4 k.p).

2.

Analizując treść rozporządzenia, należy mieć na uwadze zmiany dokonane w związku z reformą systemu szkolnego przez ustawę z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw , które wejdą w życie z dniem 1 września 2018 r. Zmiany te dotyczą przede wszystkim obniżenia wieku kończenia nauki w gimnazjum z 16 na 15 lat, a w konsekwencji obniżenia dolnej granicy wieku, od której nabywa się status młodocianego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX