Kotowski Wojciech, Kurzępa Bolesław, Komentarz do niektórych przepisów ustawy o stanie wojenny oraz kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Wykroczenia pozakodeksowe. Komentarz, wyd. II
Komentarz do niektórych przepisów ustawy o stanie wojenny oraz kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Wykroczenia pozakodeksowe. Komentarz, wyd. II
1.
Przedmiotem ochrony art. 33 ust. 1 jest niezakłócona realizacja celów stanu wojennego w dziedzinach wymienionych w tym przepisie.
2.
Stan wojenny na terytorium Polski może wprowadzić Prezydent RP na wniosek Rady Ministrów w razie zewnętrznego zagrożenia państwa, w tym spowodowanego działaniami terrorystycznymi, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji. Stan wojenny może być wprowadzony na całym terytorium państwa bądź na jego części. Decyzja Prezydenta ma postać rozporządzenia o wprowadzeniu stanu wojennego, które w ciągu 48 godzin od jego podpisania przedstawia Sejmowi. Stan wojenny obowiązuje od dnia ogłoszenia wspomnianego rozporządzenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Zniesienie stanu wojennego również następuje na mocy rozporządzenia Prezydenta RP.
3.
Sprawcą wykroczenia określonego w tym przepisie może być osoba, która naruszy chociażby jeden z dwudziestu...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX