Piszko Agata, Zasady techniki prawodawczej obowiązujące przy opracowywaniu statutu szkoły, przedszkola, jednostki oświatowej
Zasady techniki prawodawczej obowiązujące przy opracowywaniu statutu szkoły, przedszkola, jednostki oświatowej
Celem publikacji jest zwrócenie uwagi na sposób opracowywania statutu z uwzględnieniem zasad techniki prawodawczej, co ma przede wszystkim przybliżyć metodologię stosowaną przy tworzeniu statutu, jak również obowiązkowe elementy, które składać się muszą na jego treść. W opracowaniu oprócz zagadnień teoretycznych zwrócono szczególną uwagę na praktyczne aspekty omawianej problematyki. Zapisy statutu mogą stwarzać wątpliwości w praktyce, przede wszystkim z uwagi na przedmiot regulacji. Statut określa prawa i obowiązki adresatów norm, aczkolwiek nie stanowią one przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Dlatego też statuty nie podlegają jednolitym zasadom wykładni. Powyższe, zasygnalizowane wątpliwości i spostrzeżenia stanowią asumpt do podjęcia próby opracowania zasad, które należy przestrzegać przy opracowywaniu lub zmianach statutu, a bezpośrednią przyczyną jest obowiązek dostosowania dotychczasowych statutów do przepisów ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe. Publikacja ma stanowić narzędzie, które może zostać wykorzystane przy pracach nad nowelizacją statutu, zarówno z uwagi na wprowadzaną reformę ustroju szkolnego, jak i w przypadku, gdy taka konieczność pojawi się w przyszłości z innych przyczyn.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX