Fazlagić Jan, Wycena kompetencji pracowników

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Wycena kompetencji pracowników

Wziąwszy pod uwagę sytuację na rynku, pomiar kompetencji i wiedzy w firmie nabiera znaczenia strategicznego i w sposób istotny wpływa na rentowność organizacji. Działy HR, poznając osobowość pracownika, mogą jak najlepiej wykorzystać jego potencjał dla dobra firmy. Istotne jest, by rozróżniać cechy osobowości (np. ekstrawertyzm/introwertyzm, autorytaryzm) od atrybutów pracownika (np. samodzielność/zależność, umiejętności perswazji, przywództwo). Wiedza w kontekście organizacji to zdolność do działania, kompetencje zaś są pojęciem szerszym, zawierającym oprócz wiedzy też umiejętności, doświadczenie, system wartości oraz kontakty pracownika z innymi ludźmi. Dzieląc kompetencje na organizacyjne oraz profesjonalne, uzyskujemy cztery podstawowe typy pracowników: profesjonalistę, lidera, menedżera oraz personel pomocniczy. Jednym ze sposobów klasyfikacji kompetencji pracowników może być opisany model (karta wyników) IAM (Intangible Assets Monitor).

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX