Pawelec Kazimierz Jan, Przepadek pojazdu mechanicznego - czy więcej szkody niż pożytku?

Komentarze praktyczne
Opublikowano: LEX/el. 2024
Status: Aktualny
Autor:

Przepadek pojazdu mechanicznego - czy więcej szkody niż pożytku?

Pierwsze próby wprowadzenia do Kodeksu karnego instytucji przepadku pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji drogowej ustawodawca podjął już w 2019 r., jednak bez sukcesu. Wymienione rozwiązanie uchwalono dopiero w nowelizacji Kodeksu karnego z 7.07.2022 r., która w życie weszła jednak z oporami. Wpierw, od 1.10.2023 r., zaczęły obowiązywać obostrzenia odpowiedzialności karnej m.in. za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających z dwóch do trzech lat pozbawienia wolności. W kolejnym etapie do Kodeksu karnego dodano art. 44b, przewidujący m.in. przepadek pojazdu mechanicznego, który zaczął obowiązywać 14.03.2024 r., mimo licznych uwag krytycznych, w tym Rzecznika Praw Obywatelskich, środowisk prawniczych, naukowych, jak też licznych specjalistów z innych dyscyplin wiedzy.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX