Koralewski Michał, Prawa konsumenta w praktyce notarialnej

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Prawa konsumenta w praktyce notarialnej

Dotychczasowe regulacje prawa konsumentów, rozumianego jako normy prawne określające szczególne prawa i obowiązki konsumentów w umowach z profesjonalistami (tzw. stosunki półprofesjonalne), poza nielicznymi wyjątkami, nie dotyczyły transakcji mających za przedmiot nieruchomości. To z kolei ograniczało udział notariuszy w czynnościach prawnych półprofesjonalnych. Co prawda ustawa z 30.05.2014 r. o prawach konsumenta – dalej u.p.k. – przewiduje zbliżone zasady, jednakże wprowadzane nią zmiany dotykają szeregu instytucji ogólnego prawa cywilnego, stąd też niezbędne jest ich przybliżenie także notariuszom. Jest to o tyle ważne, że nowela ta dotyka w głównej mierze zasad rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy, gwarancji jakości, a także niektórych przepisów regulujących umowę sprzedaży. Nadto zmiany te odnosić się będą zarówno do konsumentów, jak i w pewnym zakresie do innych uczestników obrotu gospodarczego. Zmianie ulegają bowiem okresy odpowiedzialności rękojmianej i gwarancyjnej, a także niektóre definicje, w tym wady fizycznej rzeczy oraz kluczowego dla niniejszej regulacji pojęcia konsumenta.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX