Gumularz Mirosław, Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich w trybie aktu o usługach cyfrowych
Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich w trybie aktu o usługach cyfrowych
1.Wstęp
Akt o usługach cyfrowych (ang. digital services act), czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z 19.10.2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE – dalej DSA, dotyczy kwestii odpowiedzialności dostawców usług pośrednich. Natomiast celem regulacji „jest przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które ułatwia innowacje i w którym skutecznie chronione są prawa podstawowe zapisane w Karcie, w tym zasada ochrony konsumentów” (art. 1 ust. 1 DSA).
2.Zakres
2.1.Trzy kategorie usług pośrednich
Zgodnie z art. 3 lit. g DSA:
„«usługa pośrednia» oznacza jedną z następujących usług społeczeństwa informacyjnego:
(i) usługę «zwykłego przekazu» polegającą na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi lub na zapewnianiu dostępu do sieci telekomunikacyjnej;
(ii) usługę...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX