Leśnikowska-Marciniak Monika, Ocena okresowa pracowników - dlaczego nie lubimy być oceniani i sami oceniać?

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Ocena okresowa pracowników - dlaczego nie lubimy być oceniani i sami oceniać?

Ocena pracowników polega na wyrażaniu w formie ustnej lub pisemnej osądu o efektach ich pracy, zachowaniach oraz niektórych postawach i cechach osobowych. Ocena jest sądem wartościującym, wykorzystywanym w procesie zarządzania, który powstaje w wyniku porównania konkretnego pracownika w odniesieniu do innych bądź też ustalonego wzorca. Ma ona charakter sformalizowany i jest dokonywana w ustalonych odstępach czasu przy zastosowaniu określonych zasad, metod, narzędzi i procedur, które mają utrwalony i powtarzalny charakter. Służy kompleksowej ocenie pracy, obejmuje bowiem całokształt efektów pracy ocenianego pracownika, elementy oceny jego wiedzy, umiejętności, zdolności i postaw. Profesjonalna ocena powinna być informacją zwrotną, pozwalającą na dokonanie poprawy efektów, postaw i zachowań w pracy. W ten sposób można kształtować w podwładnych pozytywne nastawienie do pracy oraz rozwoju.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX