Marciniak Jarosław, Ocena okresowa - metody i analiza wyników

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Ocena okresowa - metody i analiza wyników

Oceny okresowe są kompleksowym instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi powiązanym z systemem zarządzania organizacją. Lata 90. ubiegłego wieku przyniosły nowy trend w postaci ZZL, w wielu firmach pojawiła się „moda” na oceny. Moda ta była związana niestety z tendencją do nadmiernego formalizmu i komplikowania rozwiązań, nierzadko towarzyszyły temu „różne” intencje pracodawców (oceny, których ukrytym celem były zwolnienia). Około 2000 r. nastąpił pewien przesyt ocenami, w niektórych firmach „złe” doświadczenia zaowocowały tendencją do upraszczania systemów lub wręcz do rezygnacji z ocen okresowych. Od dobrych kilku lat mamy oceny rozwojowe, elastyczne, dopasowane do specyfiki organizacji, podkreślana jest praktyczna „wielofunkcyjność” ocen, ocena stała się standardem zarządzania w wielu organizacjach. Bez ocen i ich wyników trudno mówić o dobrej motywacji, o należycie realizowanym w firmie rozwoju i szkoleniach oraz o ciągłej optymalizacji procesu pracy i struktury zatrudnienia.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX