Rychter Renata Alicja, Normy dotyczące dopuszczalnego nacisku na oś napędową pojazdu samochodowego w ruchu międzynarodowym - znaczenie dyrektywy unijnej 96/53/WE dla polskich przewoźników

Komentarze praktyczne
Opublikowano: LEX/el. 2016
Status: Nieaktualny
Autor:

Normy dotyczące dopuszczalnego nacisku na oś napędową pojazdu samochodowego w ruchu międzynarodowym - znaczenie dyrektywy unijnej 96/53/WE dla polskich przewoźników

Niniejsze opracowanie stanowi próbę wyjaśnienia jednej z norm określających maksymalne parametry pojazdów dopuszczonych do ruchu międzynarodowego, tj. dopuszczalnego nacisku na oś napędową pojazdu, z punktu widzenia prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego oraz aktualnego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i polskich sądów administracyjnych, z uwzględnieniem nowelizacji prawa polskiego w omawianym zakresie. Komentarz koncentruje się na kluczowej, w szczególności dla polskich przewoźników, problematyce dostępności w Polsce do sieci dróg, na których powinien obowiązywać unijny parametr dopuszczalnego nacisku 11,5 t na oś napędową pojazdu. Odnosi się również do oceny prawidłowego wdrożenia przez Polskę przepisów unijnych w przedmiotowym zakresie i skutków niezgodności polskich przepisów z prawem UE. Wreszcie prezentuje linię orzeczniczą polskich organów kontrolnych i sądów administracyjnych dotyczącą omawianej problematyki.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX