Majewska Milena Daria, Metoda Kano w HR

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Metoda Kano w HR

W latach 80-tych Noriaki Kano, profesor Uniwersytetu Tokijskiego, teoretyk zarządzania jakością, opracował model satysfakcji klienta tzw. model Kano. Założenia tego modelu to przede wszystkim zwrócenie uwagi na fakt, że nie wszystkie atrybuty jakości w ten sam sposób satysfakcjonują klientów. Ponadto istnieją atrybuty, które klient uznaje za niezbędne, a także takie cechy, których nie oczekuje. Model Kano okazał się niezwykle przydatny, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć pojęcie jakości usługi czy produktu. Pomaga też odnaleźć źródło satysfakcji klienta z produktu/usługi. Opracowany przez japońskiego badacza model doskonale sprawdzi się też w obszarze HR. Wskazuje bowiem na to, co dla konkretnych pracowników, w konkretnej firmie jest ważne. Dla każdego pracodawcy niezwykle istotnym jest - a przynajmniej powinno być - prawidłowe określenie takich czynników. Kwestionariusz Kano może też okazać się przydatny w procesie rekrutacji.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX