Milczarek Kamila, Kwalifikacja wypadku przy pracy jako wypadku ciężkiego

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Kwalifikacja wypadku przy pracy jako wypadku ciężkiego

Gdy w zakładzie pracy zdarzy się wypadek przy wykonywaniu pracy, pracodawca musi dokonać jego wstępnej kwalifikacji prawnej, która pozwoli mu stwierdzić, czy ma do czynienia ze zdarzeniem, które może zostać uznane za ciężki wypadek przy pracy. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest bowiem powinność niezwłocznego zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy. Zdarza się, często że pracodawca nie jest w stanie samodzielnie ustalić, czy wypadek, któremu uległ jego pracownik powinien zostać zakwalifikowany jako ciężki. Definicja ciężkiego wypadku przy pracy jest bardzo ogólna i nieprecyzyjna. Ponadto do dokonania takiej kwalifikacji często niezbędna jest wiedza medyczna, której z zasady pracodawcy nie posiadają. Problem natomiast jest o tyle istotny, że niedopełnienie obowiązku zawiadomienia inspektora pracy lub prokuratora stanowi wykroczenie zagrożone kara grzywny, a umyślne zaniechanie wypełnienia obowiązku może być uznane za przestępstwo.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX