Szczepaniak Sylwester, Krok po kroku - doręczenia elektroniczne dla przedsiębiorców

Komentarze praktyczne
Opublikowano: LEX/el. 2023
Status: Aktualny
Autor:

Krok po kroku - doręczenia elektroniczne dla przedsiębiorców

Zgodnie z informacją prasową Ministerstwa Cyfryzacji, zdecydowano o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z doręczeń elektronicznych na 30 grudnia 2023 r. Dodatkowo Ministerstwo Cyfryzacji wystąpi z inicjatywą legislacyjną, która pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia na 1.01.2025 r.

W polskim porządku prawnym doręczenia elektroniczne niedługo staną się standardem w komunikacji z podmiotami publicznymi. Zmiana daty wdrożenia e-Doręczeń nie oznacza rezygnacji z informatyzacji postępowań.

Poniższy tekst zachowuje więc aktualność, z wyjątkiem dat, które zostaną zaktualizowane wraz ze zmianami stanu prawnego.

Redakcja Systemu Informacji Prawnej LEX

Ustawa z 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych wprowadza nowy powszechny model doręczeń elektronicznych. Zgodnie z tą ustawą przedsiębiorcy są zobowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych oraz wpisania tego adresu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE). Baza Adresów Elektronicznych to rejestr publiczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, w którym ujawniane są dane przedsiębiorcy i jego adres do doręczeń dla potrzeb prowadzania komunikacji z tymi przedsiębiorcami przez podmioty publiczne. Od momentu ujawnienia adresu w BAE podmioty publiczne mogą wysyłać korespondencję do przedsiębiorcy, także z urzędu. Podmioty publiczne będą opierać się na danych zawartych w BAE i będą na podstawie tych danych kierować co do zasady korespondencję na ten adres ze skutkiem prawnym doręczenia.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX