Kopijer Paweł, Gdy uczestnik szkolenia wraca ze szkolenia - czyli jak zadbać o efektywność wdrażania kompetencji w pracy?

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Gdy uczestnik szkolenia wraca ze szkolenia - czyli jak zadbać o efektywność wdrażania kompetencji w pracy?

Jednym z największych paradoksów praktyki zarządzania szkoleniami w organizacjach jest ogromna dysproporcja w wysiłkach podejmowanych w obrębie działań przed realizacją zajęć szkoleniowych i tych, które są podejmowane po powrocie uczestników do codziennej pracy, kiedy to powinno następować tak zwane wrażanie zdobytych kompetencji na stanowisku pracy. Tę dysproporcję widać zarówno w badaniach Benchmarków Efektywności Procesów Szkoleniowo-Rozwojowych, jak i w setkach wypowiedzi profesjonalistów HR i samych trenerów. W większości przedsiębiorstw relatywnie dużo czasu i energii poświęca się projektowi szkoleniowemu na etapach analizowania potrzeby, projektowania rozwiązań, wyboru firm szkoleniowych bądź trenerów, planowania logistyki i wykonania, jak również w odniesieniu do przeprowadzenia samych zajęć dydaktycznych z uczestnikami. Kiedy jednak pracownik wraca ze szkolenia do firmy, często jedynym działaniem poszkoleniowym jest opowiedzenie innym, jak było na szkoleniu. Większość osób nie podejmuje żadnych działań mających na celu wykorzystanie uzyskanych na szkoleniu informacji, rozwiązań, inspiracji czy umiejętności. Z kolei ta część, która sama z siebie takie próby podejmuje dość często spotyka się z przeszkodami w swoim środowisku pracy we wdrażaniu własnych pomysłów wyniesionych z zajęć. Z perspektywy inwestycyjnej taka sytuacja sprawia, że całość zainwestowanych wysiłków i zasobów po prostu się marnuje. Wprawdzie uczestnicy są może i bardziej kompetentni, ale organizacja działa tak, jak działała, i nic nie ulega poprawie w jej wynikach. To w dalszej konsekwencji daje upowszechnianie się opinii o szkoleniach wśród menedżerów i samych pracowników, że szkolenia to koszt i że realnie nie dają żadnych korzyści. Taki wizerunek działań szkoleniowo-rozwojowych pokutuje w wielu opiniach, ale bierze się on z wcześniejszych doświadczeń ludzi w organizacji. Tworzy się wówczas dodatkowa bariera mentalna utrudniająca uzyskanie efektywności w kolejnych szkoleniach.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX