Markiewicz Izabela, Chcesz wiedzieć, kim są Twoi klienci - zrozum swoich pracowników. Kompetencje kulturowe w międzynarodowych organizacjach zorientowanych rynkowo (część II)

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Chcesz wiedzieć, kim są Twoi klienci - zrozum swoich pracowników. Kompetencje kulturowe w międzynarodowych organizacjach zorientowanych rynkowo (część II)

Orientacja rynkowa międzynarodowych organizacji jest wbrew pozorom bardzo trudną decyzją strategiczną. Oczywiście można się upierać przy orientacji sprzedażowej i uzyskać spore udziały w rynku, ale pytanie na jak długo. Lokalne firmy wygrywają z wielkimi korporacjami, bo znają lokalnych klientów i mają świetną wiedzę o rynku. Co zatem powinni robić wielcy gracze (a wciąż uparcie tego nie doceniają)? Uczyć się elastyczności w ujęciu globalnym – być otwarci i chętni do poznawania lokalnych realiów. Brzmi prosto, ale wymaga konsekwencji w zarządzaniu, a przede wszystkim – wiedzy, umiejętności i właściwej postawy – czyli kompetencji, w tym wypadku kulturowych. W pierwszej części artykułu przedstawiłam koncepcję orientacji rynkowej oraz różnic kulturowych, poniżej próba pokazania, co to oznacza dla wewnętrznych procesów w organizacji. Jak orientacja rynkowa wpływa na kulturę organizacyjną, co jest niezbędnym elementem jej utrzymania? Generowanie oraz transfer wiedzy o konsumentach i rynkach oraz rozwój kompetencji kulturowych kardy zarządzającej i budowanie w oparciu o to kultury organizacyjnej, powinny być podstawowym założeniem biznesowym.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX