Sieradzka Małgorzata, Wprowadzanie w błąd konsumenta żywności. Glosa do wyroku TS z dnia 4 czerwca 2015 r., C-195/14

Glosy
Opublikowano: LEX/el. 2016
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: aprobująca

Wprowadzanie w błąd konsumenta żywności. Glosa do wyroku TS z dnia 4 czerwca 2015 r., C-195/14

1.Uwagi wstępne

Glosowany wyrok to kolejne orzeczenie, w którym TSUE wypowiada się na temat etykietowania produktów spożywczych (zob. np. wyrok TS z dnia 15 lipca 2004 r., C-239/02).

Wydany wyrok daje podstawy do zastanowienia się nad wpływem graficznego elementu etykiety produktu na decyzje rynkowe konsumentów. W swoim wcześniejszym orzecznictwie TSUE podkreślał, że wprowadzenie w błąd pozbawia konsumenta prawa do dokonania świadomego wyboru, nawet gdy dokonuje go przeciętny konsument. Wydane orzeczenie należy odczytywać także jako kolejne, w którym TSUE odniósł się do modelu przeciętnego konsumenta przy ocenie wprowadzenia w błąd (zob. np. wyrok TSUE z dnia 10 września 2013 r. w sprawie C-435/11 CHS Tour Services GmbH).

2.Stan faktyczny

Teekanne sprzedaje herbatę o nazwie „Felix malinowo-waniliowa przygoda” (zwaną dalej „herbatą owocową”). Na jej opakowaniu umieszczono ilustracje malin i kwiatów wanilii, informacje o treści „herbata owocowa z naturalnymi aromatami” i „herbata owocowa z naturalnymi aromatami – smak...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX