Sieradzka Małgorzata, Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd w działalności reklamowej interpretacji pojęcia „przeciętny konsument”. Glosa do wyroku SN z dnia 4 marca 2014 r., III SK 34/13

Glosy
Opublikowano: LEX/el. 2015
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: aprobująca

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd w działalności reklamowej interpretacji pojęcia „przeciętny konsument”. Glosa do wyroku SN z dnia 4 marca 2014 r., III SK 34/13

1.Uwagi ogólne

W glosowanym wyroku SN wypowiadał się w przedmiocie praktyk rynkowych wprowadzających w błąd w działalności reklamowej. Z uwagi na konieczność uwzględnienia modelu przeciętnego konsumenta przy dokonywaniu oceny praktyki rynkowej jako wprowadzającej w błąd, SN dokonał także interpretacji pojęcia „przeciętny konsument”. Właściwa wykładnia tego pojęcia ma bowiem fundamentalne znaczenie z punktu widzenia zakresu stosowania ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym . Bowiem to właśnie przeciętny konsument stanowi punkt odniesienia przy dokonywaniu oceny nieuczciwości praktyki rynkowej. Sąd Najwyższy słusznie zauważył, że model przeciętnego konsumenta reklamy rekonstruuje się w oparciu o cechy, jakie należy przypisać odbiorcy tego przekazu – konsumentowi reklamowanych towarów lub usług, wypowiadał się także na temat proporcjonalności nałożonej kary pieniężnej z tytułu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Ze stanowiska SN...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX