Nestoruk Igor B., Praktyki cenowe przedsiębiorców w ramach sezonowych wyprzedaży towarów. Glosa do postanowienia TS z dnia 30 czerwca 2011 r., C-288/10

Glosy
Opublikowano: EPS 2011/12/33-39
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: częściowo krytyczna

Praktyki cenowe przedsiębiorców w ramach sezonowych wyprzedaży towarów. Glosa do postanowienia TS z dnia 30 czerwca 2011 r., C-288/10

Wprowadzenie

Harmonizacja krajowych przepisów w zakresie nieuczciwych praktyk handlowych przedsiębiorców wobec konsumentów (praktyki typu „business-to-consumer”, dalej jako B2C) to w minionej dekadzie jedno z największych osiągnięć Komisji Europejskiej (dalej jako Komisja) w zakresie ochrony konsumentów na rynku wewnętrznym. Dyrektywa 2005/29/WE otworzyła bowiem nowy – choć sygnalizowany wcześniej – etap rozwoju prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej . W znacznej mierze efekt ten wynika z połączenia koncepcji regulacji horyzontalnej (ramowej) z założeniem pełnej (całkowitej) harmonizacji.

Jako dyrektywa horyzontalna (ramowa) przyczynia się ona do zbliżenia przepisów krajowych odnoszących się do nieuczciwych praktyk handlowych, szkodzących interesom gospodarczym konsumentów (art. 1dyrektywy 2005/29/WE). Założenie to bierze wprawdzie pod uwagę regulacje odnoszące się do szczególnych aspektów nieuczciwych praktyk handlowych (np. o zasięgu sektoralnym), nakazując przyznawanie im pierwszeństwa...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX