Borkowski Grzegorz, Podstawy skargi kasacyjnej - wykładnia art. 174 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Glosa do uchwały NSA z dnia 26 października 2009 r., I OPS 10/09

Glosy
Opublikowano: Glosa 2009/4/137-148
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: aprobująca

Podstawy skargi kasacyjnej - wykładnia art. 174 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Glosa do uchwały NSA z dnia 26 października 2009 r., I OPS 10/09

Zostanie zaprezentowana pierwsza w historii powojennego (działa od 1.09.1980 r.) sądownictwa administracyjnego uchwała pełnego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dotyczy ona podstawowej dla funkcjonowania tego sądu, jako sądu II instancji, kwestii, o jakie to naruszenia (jakiego prawa) chodzi w wymienionym wyżej przepisie.

Określając podstawy kasacyjne ustawodawca przeniósł w dosłownym brzmieniu regulację zamieszczoną w kodeksie postępowania cywilnego (art. 3931) do procedury sądowoadministracyjnej. Nie dostrzeżono, że kontrola legalności aktów administracyjnych to nie to samo co merytoryczne rozstrzygnięcie spraw cywilnych przez sądy powszechne. Ten "grzech pierworodny" wywołał nieuniknioną rozbieżność w orzecznictwie. Została ona szczegółowo opisana w "historycznej" części uzasadnienia uchwały, którego - z uwagi na jego obszerność (kilkadziesiąt stron) - nie możemy zamieścić w całości. Spór w odniesieniu do naruszenia przepisów postępowania sprowadzał się w szczególności do tego, czy chodzi tu wyłącznie o procedurę sądową, czy również o procedurę administracyjną. Wobec powyższego - czy w zarzucie (podstawie kasacyjnej) należy wskazać przepis prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, czy przepis tej ustawy w powiązaniu z odpowiednim przepisem kodeksu postępowania administracyjnego , względnie ordynacji podatkowej , i czy wystarczające jest powołanie się na przepisy mające zastosowanie tylko w postępowaniu administracyjnym. Tę ostatnią kwestię w sposób pozytywny przesądziła uchwała, choć nie wynika to wprost ze sformułowanej na wstępie tezy. Z pewnością jest to pogląd kontrowersyjny, bo przystający bardziej do apelacyjnego niż kasacyjnego modelu dwuinstancyjnego sądownictwa administracyjnego. Z drugiej strony, jako wiążący składy orzekające NSA, rozstrzyga wątpliwości na korzyść wnoszących skargi kasacyjne, zapewniając im pełniejszą ochronę bliższą konstytucyjnym wzorcom. Jest jeszcze jeden aspekt sprawy, który nie znalazł wyrazu w uzasadnieniu wyroku. Chodzi mianowicie o inne odczytanie treści takiego samego przepisu (art. 3931 k.p.c. i art. 174 p.p.s.a. ) przez Sąd Najwyższy i przez Naczelny Sąd Administracyjny. Nasuwa się w związku z tym pytanie, czy przepis pozwalający na tak rozbieżną interpretację odpowiada konstytucyjnym standardom. Odpowie na nie, być może, Trybunał Konstytucyjny, który po raz drugi analizuje art. 174 p.p.s.a. w tym właśnie aspekcie. Kolejne pytanie - czy do sądów należy poprawianie ustawodawcy, również wymaga odpowiedzi, w szczególności ze strony doktryny.

Zachęcam do lektury najistotniejszych dla "tytułowej" kwestii fragmentów uzasadnienia uchwały.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX