Pacek Grzegorz J., Możliwość odmowy publikowania płatnych ogłoszeń i reklam przez wydawcę. Glosa do wyroku SN z dnia 18 stycznia 2007 r., I CSK 376/06

Glosy
Opublikowano: Glosa 2007/4/78-92
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: krytyczna

Możliwość odmowy publikowania płatnych ogłoszeń i reklam przez wydawcę. Glosa do wyroku SN z dnia 18 stycznia 2007 r., I CSK 376/06

Przedmiotem oceny Sądu Najwyższego w glosowanej sprawie był art. 36 prawa prasowego, który reguluje zamieszczanie ogłoszeń i reklam w prasie. Zgodnie z jego brzmieniem "prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy" (ust. 1), "ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego" (ust. 2), jednak "wydawca i redaktor mają prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma jest sprzeczna z linią programową bądź charakterem publikacji" (ust. 4). Przepis ten, pomimo niezmiennego brzmienia od czasu uchwalenia ustawy (w interesującym nas zakresie), nie doczekał się jak dotąd poważnej, jurysdykcyjnej analizy. Sytuacja uległa zmianie na skutek opisanej poniżej aktywności Stanisława R. Należy bowiem wspomnieć, iż Sąd Najwyższy już wcześniej przyglądał się jego sprawie, jednak ostatecznie odmówił podjęcia uchwały w kwestii zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Apelacyjny w Warszawie. Już wówczas - w wydanym w październiku 2005 r. postanowieniu - choć dość niepewnie i bez żadnego właściwie uzasadnienia stwierdził, że "wydawca lub redaktor mogą odmówić umieszczenia reklamy lub ogłoszenia także poza przypadkami określonymi w art. 36 ust. 2 i 4 prawa prasowego".

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX