Konert Anna, Glosa do wyroku TS z dnia 17 września 2015 r., C-257/14
Glosa do wyroku TS z dnia 17 września 2015 r., C-257/14
Glosowany wyrok dotyczy interpretacji art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W wyroku tym Trybunał podjął próbę określenia, kiedy usterka techniczna samolotu może być kwalifikowana jako „nadzwyczajna okoliczność, której nie można było uniknąć mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków”, zwalniająca przewoźnika z obowiązku wypłaty rekompensaty na rzecz pasażerów odwołanych lotów.
1.
Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach sprawy. W 2009 r. Holenderka Corina van der Lans leciałą liniami KLM z Guayaquil w Ekwadorze do Amsterdamu (przez Quito i Bonaire na Antylach Holenderskich). Lot był jednak opóźniony o ponad 10 godzin. W trakcie wypychania samolotu spod terminala w Quito okazało się, że jeden z silników nie działa. Nastąpiła rzadka usterka dwóch podzespołów: pompy paliwa i zespołu hydromechanicznego. Przewoźnik odmówił...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX