Kohutek Konrad, Glosa do wyroku TS z dnia 14 lutego 1978 r., 27/76

Glosy
Opublikowano: LEX/el. 2013
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: częściowo krytyczna

Glosa do wyroku TS z dnia 14 lutego 1978 r., 27/76

1.STAN FAKTYCZNY

United Brands (dalej także „UBC”) to przedsiębiorstwo, które uzyskało znaczącą pozycję na światowym rynku produkcji i eksporcie bananów. W roku 1974 udział rynkowy United Brands w światowym eksporcie tych owoców sięgał 35%, co wszak warte podkreślenia, spółka ta nie miała poważniejszych konkurentów. Na jej siłę rynkową składała się także kontrola nad grupą Scipio (prowadzącą dojrzewalnie bananów). United Brands w związku z wprowadzeniem na rynek nowej marki bananów (Chiquita) nałożył na dojrzewalnie bananów w Danii, Niemczech, Irlandii oraz krajach Beneluksu zakaz odsprzedaży zielonych bananów. Na skutek (m.in.) tych praktyk jedna z tych dojrzewalni (spółka Olesen) poniosła istotne straty, tracąc wielu klientów.

W stosunku do UBC Komisja wszczęła postępowanie antymonopolowe z zarzutem stosowania przez to przedsiębiorstwo różnych praktyk cenowych, jak i niecenowych (w tym wykluczających, jak i eksploatacyjnych), jak np.: odmowa dostaw, stosowanie zróżnicowanych cen w przypadku...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX