Kohutek Konrad, Glosa do wyroku TS z dnia 14 lutego 1978 r., 27/76
Glosa do wyroku TS z dnia 14 lutego 1978 r., 27/76
1.STAN FAKTYCZNY
United Brands (dalej także „UBC”) to przedsiębiorstwo, które uzyskało znaczącą pozycję na światowym rynku produkcji i eksporcie bananów. W roku 1974 udział rynkowy United Brands w światowym eksporcie tych owoców sięgał 35%, co wszak warte podkreślenia, spółka ta nie miała poważniejszych konkurentów. Na jej siłę rynkową składała się także kontrola nad grupą Scipio (prowadzącą dojrzewalnie bananów). United Brands w związku z wprowadzeniem na rynek nowej marki bananów (Chiquita) nałożył na dojrzewalnie bananów w Danii, Niemczech, Irlandii oraz krajach Beneluksu zakaz odsprzedaży zielonych bananów. Na skutek (m.in.) tych praktyk jedna z tych dojrzewalni (spółka Olesen) poniosła istotne straty, tracąc wielu klientów.
W stosunku do UBC Komisja wszczęła postępowanie antymonopolowe z zarzutem stosowania przez to przedsiębiorstwo różnych praktyk cenowych, jak i niecenowych (w tym wykluczających, jak i eksploatacyjnych), jak np.: odmowa dostaw, stosowanie zróżnicowanych cen w przypadku...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX