Konert Anna, Glosa do wyroku SN z dnia 18 stycznia 1971 r., I CR 330/70

Glosy
Opublikowano: LEX/el. 2010
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: aprobująca

Glosa do wyroku SN z dnia 18 stycznia 1971 r., I CR 330/70

Glosowany wyrok dotyczy kwestii, która była i wciąż jest przedmiotem sporów w doktrynie i orzecznictwie, mianowicie momentu rozpoczęcia i zakończenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego. Tam bowiem, gdzie ona się kończy, rozpoczyna się odpowiedzialność portów lotniczych (i odwrotnie).

1.

Nie ma potrzeby przybliżania elementów stanu faktycznego, gdyż najistotniejszą kwestią, która nas interesuje, jest to, że pasażer zmarł wskutek zawału serca na terenie dworca lotniczego (jeszcze przed odprawą).

2.

Zacznijmy od analizy podmiotów, których odpowiedzialność mogłaby zostać uruchomiona w tym przypadku. Są to mianowicie, najprościej rzecz ujmując: przewoźnik lotniczy oraz port lotniczy (zarządzający portem lotniczym). Aby ustalić, który z tych podmiotów ponosi odpowiedzialność za szkody na osobie pasażera, należy przede wszystkim skierować się ku analizie przepisów konwencji międzynarodowych. Będzie tu zatem wchodził w grę, wielokrotnie przeze mnie wspominany, tzw. system warszawsko-montrealski

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX