Łętowska Ewa, Glosa do wyroku NSA z dnia 21 lutego 2000 r., II SA 1707/99

Glosy
Opublikowano: OSP 2000/12/183
Autor:
Rodzaj: glosa
Notka bibliograficzna: aprobująca

Glosa do wyroku NSA z dnia 21 lutego 2000 r., II SA 1707/99

1. Cena jest jedną z informacji, do której konsument (nabywca) „ma prawo". Obowiązek informowania partnera o istotnych okolicznościach dotyczących kontraktu, jego przedmiotu i treści, przedmiotu świadczenia, a także powinność czynienia tego w sposób prawdziwy, rzeczowy i kompletny - jest cechą generalną prawa umów i wypływa z obowiązku lojalnego kontraktowania , a nawet można wiązać tego rodzaju powinność z zasadniczymi, konstrukcyjnymi cechami każdego zobowiązania (oznaczalność jego elementów). Gdy partnerem umowy jest konsument, a więc osoba nie będąca profesjonalistą i nie dysponująca wiedzą właściwą dla znawcy branży, metod marketingu, sytuacji rynkowej itd. - konieczne jest, aby profesjonalny partner udzielając konsumentowi wymaganej informacji, czynił to w taki sposób, aby uwzględniać dysparytet wiedzy.

W zakresie konsumenckiego prawa umów ustalenie, do jakich informacji konsument ma prawo wobec swego kontrahenta, stwarza problemy zarówno aksjologiczne (dlaczego konsumentowi „nal...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX