Łasak Katarzyna, Dziecko upośledzone umysłowo jako podmiot prawa do nauki w Europejskiej Karcie Społecznej. Glosa do decyzji EKPS z dnia 3 czerwca 2008 r., 41/2007

Glosy
Opublikowano: GSP-Prz.Orz. 2009/3/197-203
Autor:
Rodzaj: glosa

Dziecko upośledzone umysłowo jako podmiot prawa do nauki w Europejskiej Karcie Społecznej. Glosa do decyzji EKPS z dnia 3 czerwca 2008 r., 41/2007

Zagwarantowane w art. 17 ust. 2 Europejskiej Karty Społecznej prawo do nauki wymaga ustanowienia oraz utrzymywania skutecznego systemu oświaty. Kryterium oceny efektywności stanowi przesłanka równego dostępu do odpowiedniego poziomu kształcenia wszystkich dzieci. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na zagwarantowanie dostępu do nauki dzieciom znajdującym się w trudnym położeniu materialnym, niedostosowanych społecznie, chronicznie chorych lub niepełnosprawnych. W przypadku tej grupy dzieci należy zmodyfikować istniejące formy kształcenia do ich potrzeb i zdolności. Odnosząc się do specyficznej sytuacji dzieci z upośledzeniem umysłowym, Europejski Komitet Praw Społecznych przypomniał, iż zasadą jest włączenie ich w zintegrowany system oświaty.

W Bułgarii do czasu reformy systemu oświaty w 2002 r. uważano, iż dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, ciężkim oraz głębokim nie są w stanie przyswoić żadnej wiedzy; nie posiadają zdolności do nauki. W konsekwencji dzieci te nie...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX