Brzeziński Jacek, Zobowiązania z tytułu poręczeń jako element długu publicznego w kontekście limitu 60% dochodów z ustawy o finansach publicznych oraz limitu 3/5 PKB z Konstytucji RP

Artykuły
Opublikowano: FK 2008/7-8/5-20
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zobowiązania z tytułu poręczeń jako element długu publicznego w kontekście limitu 60% dochodów z ustawy o finansach publicznych oraz limitu 3/5 PKB z Konstytucji RP

W niniejszym artykule omawiam sposób zaliczania poręczeń udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) do długu samorządowego, o którym mowa w art. 170 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych . Wprowadzenie limitu określonego w art. 170 u.f.p. było konsekwencją ograniczeń konstytucyjnych zawartych w art. 216 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. . Przepis art. 170 ust. 1 u.f.p. stanowi: "łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym", natomiast art. 216 ust. 5 Konstytucji RP wskazuje, że: "nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto. Sposób obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto oraz państwowego długu publicznego określa ustawa".

Dla omówienia powyższej kwestii należy wyjść od zdefiniowania...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX