Zimmermann Jan, Znaczenie uzasadnienia rozstrzygnięcia organu administracji publicznej dla orzecznictwa sądowoadministracyjnego

Artykuły
Opublikowano: ZNSA 2010/5-6/511-524
Autor:
Rodzaj: artykuł

Znaczenie uzasadnienia rozstrzygnięcia organu administracji publicznej dla orzecznictwa sądowoadministracyjnego

I.Uwagi wprowadzające

Zacznijmy od kwestii najprostszej i podstawowej, której kształt jest zdeterminowany przez treść art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego. Ten właśnie przepis wprowadza do obowiązującego prawa instytucję uzasadnienia decyzji. Poprzez użycie zwrotu: „decyzja powinna zwierać” ustawodawca nadał wszystkim elementom wymienionym w art. 107 § 1 charakter obligatoryjny, co oznacza, że zamieszczenie uzasadnienia faktycznego i prawnego jest obowiązkiem każdego organu wydającego decyzję administracyjną. Wprawdzie w dalszych przepisach art. 107 znajdujemy wyjątkowe możliwości odstąpienia od uzasadnienia (§ 4 i § 5), jednak wskazana wyżej zasada pozostaje niezmienna. Rozwijając tę zasadę, ustawodawca wskazuje na zawartość uzasadnienia faktycznego i prawnego (§ 3), wyodrębniając wyraźnie takie właśnie dwie jego części.

Streszczona tu regulacja, bardzo znana, często stosowana i wielekroć komentowana, zwłaszcza jeżeli się ją interpretuje powierzchownie - jak to czynią nieraz organy...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX