Uliasz Joanna, Zasada jawności finansowania kampanii wyborczych w nowym Kodeksie wyborczym - wybrane zagadnienia

Artykuły
Opublikowano: PPP 2011/4/20-28
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zasada jawności finansowania kampanii wyborczych w nowym Kodeksie wyborczym - wybrane zagadnienia

1.Uwagi ogólne

Kodeks wyborczy został uchwalony 5 stycznia 2011 r. Zastąpi on dotychczasowe regulacje normujące:

1)

wybory do Sejmu RP i do Senatu RP (tj. ustawę z 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej);

2)

wybory Prezydenta RP (tj. ustawę z 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej);

3)

wybory do Parlamentu Europejskiego w RP (tj. ustawę z 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego);

4)

wybory do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (tj. ustawę z 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw);

5)

wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (tj. ustawę z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta).

Warto przypomnieć, że inicjatywę opracowania Kodeksu wyborczego podjął już w 1996 r. Prezydent RP. Inicjatywa ta „w wyniku kilkumiesięcznych prac powołanego w tym celu zespołu roboczego,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX