Kmieciak Zbigniew, Zasada autonomii proceduralnej państw członkowskich UE i jej konsekwencje dla procesu orzekania przez sądy administracyjne i organy administracji publicznej

Artykuły
Opublikowano: ZNSA 2009/2/9-25
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zasada autonomii proceduralnej państw członkowskich UE i jej konsekwencje dla procesu orzekania przez sądy administracyjne i organy administracji publicznej

Coraz wyraźniej kształtująca się linia orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Wspólnoty Europejskiej (dalej: ETS albo Trybunał) w przedmiocie rozumienia zasady autonomii proceduralnej państw członkowskich Unii Europejskiej, z drugiej zaś strony - inspirowane nią, dokonywane w poszczególnych systemach krajowych, ustalenia case-law, skłaniają do zastanowienia się nad zagadnieniem skutków obowiązywania tej zasady w sferze wykonywania jurysdykcji administracyjnej i sądowoadministracyjnej oraz jej ograniczeń. Poświęcono mu już u nas wiele uwagi, akcentując rozliczne, wyłaniające się na tym tle wątpliwości i kontrowersje . Także w literaturze europejskiej podnosi się różne aspekty związania organów krajowych, zwłaszcza sądów, wyprowadzanymi z niej dyrektywami. Analizując praktykę holenderskich sądów administracyjnych, R. Widdershoven podkreśla, że tak jak w innych systemach, w odniesieniu do prawa wspólnotowego działają one jako ogólny sąd Wspólnoty, który powinien zapewnić jednostce...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX