Pijewski Mariusz, Zapewnienie jednostkom samorządu terytorialnego dochodów pozwalających na realizację przypisanych im zadań publicznych w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

Artykuły
Opublikowano: ST 2018/4/36-44
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zapewnienie jednostkom samorządu terytorialnego dochodów pozwalających na realizację przypisanych im zadań publicznych w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

Jednym ze skutków przyjętego przez Polskę demokratycznego modelu zarządzania państwem było wprowadzenie z dniem 1.01.1999 r. trójstopniowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa oraz utworzenie nowych jednostek samorządu terytorialnego – powiatów i samorządowych województw. Powstanie nowych szczebli administracji samorządowej wymagało zmiany istniejącego systemu finansów publicznych . Organizacja jednostek samorządu terytorialnego jest efektem procesów decentralizacji. System finansów samorządowych powinien odzwierciedlać postępującą decentralizację wykonywania zadań publicznych. Za decentralizacją zadań publicznych powinna następować decentralizacja finansów publicznych. O ile pierwszy aspekt decentralizacji finansów publicznych, rozumiany jako zwiększanie udziału samorządów w ogólnych zasobach środków publicznych, jest stosunkowo łatwy do wykazania – potwierdzeniem tak pojmowanej decentralizacji jest analiza zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego w kolejnych latach , potwierdzająca rosnącą relację wydatków dokonywanych z tych budżetów do PKB – o tyle znacznie wolniej przebiega proces wzmacniania władztwa finansowego jednostek samorządu.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX