Wójcik Ewa Natalia, Zapachowy znak towarowy

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2010/3/61-76
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zapachowy znak towarowy

Rozwój rynków, wprowadzanie nowych produktów, odwieczna rywalizacja producentów i sprzedawców sprzyjają poszukiwaniu nowych, coraz to skuteczniejszych metod „promocji” towaru. W konsekwencji pojawia się silna pokusa komercyjnego wykorzystywania takich cech produktów, jak kolor, kształt, smak czy zapach. Ponieważ ten ostatni coraz częściej staje się wartością wpływającą na sprzedaż, warto się bliżej przyjrzeć prawnej możliwości wykorzystania zapachu jako elementu promocji i reklamy towaru oraz zabezpieczenia innych interesów przedsiębiorcy. W artykule tym przeanalizuję więc regulacje prawa amerykańskiego, angielskiego i unijnego dotyczące rejestracji zapachu jako znaku towarowego. Prześledzę również decyzje właściwych urzędów i orzeczenia sądów analizujące możliwość rejestracji znaku zapachowego w kontekście spełniania przez tego typu znak przesłanek rejestracji. Zaprezentuję też pewne uwagi i problemy wynikające z samej „natury” zapachu, wpływające na możliwości rejestracji bazujących na nim znaków, obecne również na tle prawa polskiego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX