Czepita Stanisław, Wronkowska Sławomira, Zieliński Maciej, Założenia szkoły poznańsko-szczecińskiej w teorii prawa

Artykuły
Opublikowano: PiP 2013/2/3-16
Autorzy:
Rodzaj: artykuł

Założenia szkoły poznańsko-szczecińskiej w teorii prawa

W ostatnich mniej więcej 20 latach można zauważyć istotne przekształcenia sposobu uprawiania ogólnej refleksji nad prawem. W niektórych wymiarach mamy do czynienia ze zmianą dotychczasowych rygorów metodologicznych, w innych – jak się wydaje – z pewnym ich rozluźnieniem. Coraz wyraźniej przyjmuje się w ogólnej refleksji nad prawem wywodzący się z filozofii nauki postulat pluralizmu metodologicznego, który – w jednym z aspektów – uznaje wszystkie sposoby uprawiania badań naukowych za równouprawnione . Procesy te nie ominęły polskiej teorii i filozofii prawa, szczycącej się nie tak dawno i nie bez powodu wysokim poziomem.

Rozpoznawalnym punktem na mapie teoretycznych rozważań nad prawem w Polsce (i nie tylko) jest formacja naukowa, która ukształtowała się w Poznaniu wokół Profesora Zygmunta Ziembińskiego. Jej początki sięgają lat 60. ubiegłego wieku, kiedy ów prawnik i socjolog z wykształcenia, a z zainteresowań i dorobku naukowego także filozof – uczeń prof. C. Znamierowskiego i prof....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX