Grzybczyk Katarzyna, Zakaz kryptoreklamy a etyka dziennikarska

Artykuły
Opublikowano: PiP 2009/10/92-99
Autor:
Rodzaj: artykuł

Zakaz kryptoreklamy a etyka dziennikarska

Mianem kryptoreklamy określa się wypowiedź o charakterze reklamowym, która sprawia wrażenie neutralnej informacji i która przez brak odpowiednich oznaczeń lub jej ukrycie w tekście czy audycji może wprowadzić w błąd odbiorcę co do swego perswazyjnego charakteru. Jest to przekaz, który stwarza pozory bezstronnej, obiektywnej prezentacji towaru lub usługi .

Ogólne zakazy reklamy ukrytej znajdują się w ustawie z 16 IV 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i w ustawie z 23 VIII 2007 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym . Pierwsza, regulująca zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności rynkowej, w art. 16 ust. 1 pkt 4wskazuje jako czyn nieuczciwej konkurencji wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji. Druga ustawa, której celem jest ochrona konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami przedsiębiorców, wśród praktyk rynkowych wprowadzających w błąd i będących nieuczciwymi praktykami rynkowymi w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX