Stefanicki Robert, Wymogi staranności zawodowej przedsiębiorcy (w świetle dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych)

Artykuły
Opublikowano: PiP 2010/4/52-64
Autor:
Rodzaj: artykuł

Wymogi staranności zawodowej przedsiębiorcy (w świetle dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych)

Przedmiotem tytułowej dyrektywy są praktyki rynkowe stosowane przez przedsiębiorców w związku ze sprzedażą lub promocją, których adresatem jest konsument. Zakres podmiotowy nowego unormowania został ograniczony do ochrony ekonomicznego interesu konsumenta przed mającymi zdolność zniekształcania ich zachowań rynkowych nieuczciwymi działaniami bądź zaniechaniami profesjonalisty. Z motywów dyrektywy i modelu zupełnej harmonizacji, na jakim została oparta, wynika założenie osiągnięcia - przez daleko posuniętą konwergencję krajowych rozwiązań prawnych - jednolitego, wysokiego standardu ochrony konsumenta. Wykonanie niniejszego aktu ma jednocześnie przyczyniać się do właściwego funkcjonowania wewnętrznego rynku Unii Europejskiej. Jest to cel co najmniej równorzędny z pierwszym z wymienionych. W sposób zamierzony za podstawę dyrektywy przyjęto art. 95, a nie art. 153 WE , oraz wprowadzono do postanowień merytorycznych klauzulę rynku wewnętrznego (art. 4). Jednakże nowatorskie w polityce i...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX