Światkowski Dominik, Wykonanie koncertu jako przykład artystycznego wykonania stanowiącego samoistny przedmiot umowy o dzieło

Artykuły
Opublikowano: ZNUJ. PPWI 2021/1/37-60
Autor:
Rodzaj: artykuł

Wykonanie koncertu jako przykład artystycznego wykonania stanowiącego samoistny przedmiot umowy o dzieło

Uznanie rezultatów niematerialnych nieucieleśnionych w rzeczy za przedmiot umowy o dzieło od dawna stanowi oś konfliktu, zarówno doktrynalnego, jak i orzeczniczego. Jednym z takich rezultatów może być wykonanie koncertu, jako że nie zawsze przybiera ono postać ucieleśnioną. Często się zdarza, że sądy, aby nie zakwestionować umowy o dzieło, niesłusznie wymagają od rezultatów nieucieleśnionych spełnienia dodatkowych, prawnoautorskich przesłanek. Powoduje to, że strony takiej umowy muszą zawierać w jej treści podlegające późniejszej ocenie postanowienia, które z założenia są oczywiste, jak np. twórczy charakter wykonania koncertu. Wychodząc poza przesłanki cywilnoprawne, sądy wraz z organami ubezpieczeniowymi stają się „arbitrami elegancji”, co budzi wiele kontrowersji. Stanowi to podstawę do analizy czynności, jaką jest wykonanie koncertu z punktu widzenia umowy o dzieło. Przedmiotem niniejszego artykułu jest przede wszystkim wykonanie koncertu jako przykład artystycznego wykonania w kontekście umowy o dzieło – inne rezultaty wykonania, także artystyczne, będą jedynie uzupełnieniem głównego tematu.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX