Sieradzka Małgorzata, Wykładnia pojęcia "zbiorowy interes konsumentów" na tle orzecznictwa

Artykuły
Opublikowano: Glosa 2008/3/102-111
Autor:
Rodzaj: artykuł

Wykładnia pojęcia "zbiorowy interes konsumentów" na tle orzecznictwa

Zagadnienie dotyczące wykładni pojęcia "zbiorowy interes konsumentów" wywołuje szereg wątpliwości interpretacyjnych. Mimo istnienia w prawie polskim instytucji zbiorowych interesów konsumentów, wraz ze skutecznymi środkami ich ochrony, nadal występują praktyczne problemy przy dokonywaniu ustalenia, czy w określonej sprawie "ów" interes występuje. Określenie bowiem tego faktu ma kluczowe znaczenie dla realizacji ochrony zbiorowych interesów konsumentów w drodze wszczęcia przedmiotowego postępowania. Pomimo uchwalenia nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ustawodawca nie wykorzystał możliwości przeredagowania przepisu art. 24 ust. 3 u.o.k.i.k. i w konsekwencji zdefiniowania w nim pojęcia ,,zbiorowy interes konsumentów". Celem glosy jest dokonanie przeglądu orzecznictwa sądowego i orzecznictwa organu antymonopolowego, aby możliwe stało się wyróżnienie przesłanek (kryteriów) definicyjnych tego pojęcia. Powzięte ustalenia pozwolą następnie zaproponować kształt definicji "zbiorowego interesu konsumentów".

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX