Jaskiernia Jerzy, Współdziałanie Prezydenta i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej

Artykuły
Opublikowano: PiP 2010/6/3-18
Autor:
Rodzaj: artykuł

Współdziałanie Prezydenta i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej

1.

Jednym z żywo dyskutowanych problemów ustrojowych, jakie powstały na tle stosowania Konstytucji RP z 1997 r., jest rozgraniczenie kompetencji między Prezydentem a Radą Ministrów i premierem , m.in. w dziedzinie polityki zagranicznej. Formułowana jest opinia, że Konstytucja nie rozstrzygnęła jednoznacznie, na poziomie ogólnych regulacji ustrojowych (art. 10 i 126), wszystkich wątpliwości dotyczących miejsca i roli Prezydenta w strukturze władzy wykonawczej. Ma to znaczenie dla określenia ustrojowych reguł prowadzenia polityki zagranicznej . Relacje Prezydenta z rządem mają przy tym w polskich realiach politycznych niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania nie tylko władzy wykonawczej, ale całego aparatu państwowego .

W nauce prawa konstytucyjnego przeważa pogląd, że Konstytucja daje możliwość precyzyjnego rozgraniczenia kompetencji obu organów. W świetle tego stanowiska, art. 126„nie ma charakteru przepisu kompetencyjnego, a jedynie służy za podstawę do rekonstruowania ogólnych linii...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX