Salamonowicz Marek, Wpływ doktryny posprzedażowej konfuzji oraz funkcjonalności estetycznej na zakres ochrony zewnętrznej postaci produktu - trade dress - w Stanach Zjednoczonych
Wpływ doktryny posprzedażowej konfuzji oraz funkcjonalności estetycznej na zakres ochrony zewnętrznej postaci produktu - trade dress - w Stanach Zjednoczonych
W artykule poddano analizie unormowania Lanham Act, które stanowią prawną podstawę ochrony zewnętrznej postaci produktu, oraz reguły zawarte w Restatement Third o nieuczciwej konkurencji. Podjęto problem wpływu doktryny posprzedażowej konfuzji oraz funkcjonalnej estetyczności w odniesieniu do naśladownictwa zewnętrznej postaci produktu. Dokonując analizy wskazanego problemu, uwzględniono w szczególności takie czynniki jak istnienie pierwotnej lub wtórnej zdolności odróżniającej lub renomy trade dress. Przedstawiono także wypracowane w amerykańskiej judykaturze testy umożliwiające określenie ryzyka wprowadzenia w błąd. Wywód wsparto na przykładach z orzecznictwa oraz poglądach doktryny obrazujących zachodzące tendencje w teorii i praktyce prawa amerykańskiego. Dokonano także odniesień do praktyki orzeczniczej obserwowanej w ramach Unii Europejskiej.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX