Grzegorczyk Filip, Uwagi o reformie wspólnotowego prawa konsumenckiego

Artykuły
Opublikowano: EPS 2009/10/14-20
Autor:
Rodzaj: artykuł

Uwagi o reformie wspólnotowego prawa konsumenckiego

Wspólnota Europejska od dawna prowadzi politykę konsumencką, która zaowocowała przyjęciem licznych aktów prawa pochodnego w tym zakresie. Pojawienie się tej polityki datowane jest na 1972 r., kiedy to szefowie państw i rządów państw członkowskich wezwali Wspólnoty do podjęcia działań w sprawie ochrony konsumentów. Do dzisiaj wydano kilkadziesiąt dyrektyw regulujących ich uprawnienia, spośród których najistotniejsze to: dyrektywa o reklamie wprowadzającej w błąd , dyrektywa o odpowiedzialności za produkty wadliwe , dyrektywa w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa , dyrektywa o zorganizowanych podróżach turystycznych, wakacjach i wycieczkach , dyrektywa o niedozwolonych klauzulach w umowach konsumenckich , dyrektywa o timesharingu , dyrektywa o ochronie konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość , dyrektywa w sprawie nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk w celu ochrony interesów konsumentów , dyrektywa o niektórych aspektach sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancjach , dyrektywa o świadczeniu na odległość finansowych usług konsumenckich , dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych i wreszcie dyrektywa o kredycie konsumenckim .

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX