Gromek Zbigniew, Uchwały reklamowe w orzecznictwie sądów administracyjnych

Artykuły
Opublikowano: ZNSA 2020/1/43-63
Autor:
Rodzaj: artykuł

Uchwały reklamowe w orzecznictwie sądów administracyjnych

Streszczenie: Przedmiotem artykułu jest analiza orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawach tzw. uchwał reklamowych. Uchwała reklamowa może zostać podjęta przez radę gminy na podstawie art. 37a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w celu ustalenia obowiązujących na obszarze gminy zasad sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, obiektów małej architektury i ogrodzeń. Począwszy od 2015 r., uchwały reklamowe przyjęto w 35 gminach, z czego 6 uchwał stanowiło przedmiot kontroli sądowej.

W dotychczasowym orzecznictwie przedmiot wypowiedzi sądów stanowiły następujące zagadnienia dotyczące uchwał reklamowych: 1) interes prawny w zaskarżeniu uchwały; 2) zasady i warunki sytuowania nośników reklamowych określone w uchwale; 3) zasady dostosowania nośników reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały do jej postanowień; 4) ochrona praw nabytych podmiotów, które umieściły nośniki reklamowe przed wejściem w życie uchwały; 5) naruszenie prawa własności w następstwie wejścia w życie uchwały; 6) relacja pomiędzy uchwałą reklamową a miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego; 7) tryb prac nad projektem uchwały. W artykule przedstawiono wymienione aspekty w zakresie, w jakim podlegały one kontroli sądów administracyjnych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX