Wilbrandt-Gotowicz Martyna, Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego - między siłą autorytetu a mocą ogólnie wiążącą (na przykładzie orzecznictwa dotyczącego wyłączenia członka samorządowego kolegium odwoławczego od udziału w rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy)
Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego - między siłą autorytetu a mocą ogólnie wiążącą (na przykładzie orzecznictwa dotyczącego wyłączenia członka samorządowego kolegium odwoławczego od udziału w rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy)
Konstrukcja mocy wiążącej uchwał NSA nie ma przejrzystego charakteru, co powoduje, że te rozstrzygnięcia powiększonych składów sędziowskich jedynie w pewnym stopniu wpływają na jednolitość orzecznictwa sądowego. Przepisy prawne nadają uchwałom NSA bardziej doniosłe znaczenie niż orzeczeniom podejmowanym w składzie jednego lub trzech sędziów, jednak daleko im do powszechnie obowiązujących wyroków Trybunału Konstytucyjnego. Jaka zatem powinna być rola tego typu rozstrzygnięć i związana z nią prawna regulacja skutków uchwał podjętych w danym przedmiocie? Ich ratio legis nie budzi bowiem wątpliwości w realiach licznych spraw, przy rozpoznaniu których ujawniają się zagadnienia prawne budzące poważne wątpliwości. Problem respektowania przez inne składy orzekające sądów administracyjnych stanowiska interpretacyjnego zajętego w uprzedniej uchwale NSA jest jednak zauważalny.
Przyjrzyjmy się dotyczącej tej materii regulacji ustawyz 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX