Wrzeszcz Olga, Trolling prawnoautorski (copyright trolling)
Trolling prawnoautorski (copyright trolling)
Wskazanie dokładnego momentu narodzin trollingu prawnoautroskiego, szerzej znanego również jako copyright trolling, jest dużym wyzwaniem. To względnie nowy proceder, który zarówno jako zjawisko, jak i pojęcie pojawiał się i rozwijał stopniowo, przyjmując różne postaci wraz z rozwojem Internetu i internetowego piractwa. Na przełomie XX i XXI w. w Stanach Zjednoczonych Ameryki rozgorzała dyskusja wokół sprawy A&M Records Inc. przeciwko Napster , która wprowadziła walkę z internetowym piractwem w nowy etap skierowany przeciwko użytkownikom końcowym sieci peer-to-peer. Do Polski ten trolling prawnoautorski dotarł z opóźnieniem, ponieważ dopiero w 2014 r. działania trolli prawnoautorskich stały się na tyle natarczywe, że przyciągnęły uwagę nie tylko mediów i internautów, lecz także stały się punktem wyjścia dla rozważań Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Naczelnej Rady Adwokackiej. Trolling prawnoautorski jest zjawiskiem wieloaspektowym, łączącym w sobie nie tylko zagadnienia prawa autorskiego, cywilnego, karnego, lecz także zagadnienia związane z ochroną konsumentów oraz danych osobowych. Niniejszy artykuł stanowi fragment pracy magisterskiej, poświęconej kompleksowej analizie zjawiska trollingu prawnoautorskiego.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX