Szmigielski Artur, Stosowanie klauzul największego uprzywilejowania w działalności handlowej platform internetowych w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej
Stosowanie klauzul największego uprzywilejowania w działalności handlowej platform internetowych w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej
Klauzule największego uprzywilejowania (ang. most favoured nation clauses, dalej jako klauzule MFN) – stosowane w modelach biznesowych platform internetowych, takich jak eBay czy Amazon – są obecnie przedmiotem szczególnego zainteresowania organów antymonopolowych, a także wywołują wiele debat i dyskusji w doktrynie oraz na forum międzynarodowym . Tylko w ciągu ostatnich kilku lat były one badane przez Komisję Europejską (dalej jako Komisja), Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz organy antymonopolowe państw członkowskich UE w różnych sektorach usług online, takich jak rezerwacja hoteli, sprzedaż e-booków czy też porównywanie cen ubezpieczeń samochodowych. Głównym celem niniejszego artykułu będzie przeanalizowanie obecnego rozwoju detalicznych klauzul MFN w świetle prawa konkurencji UE, a także ukazanie istotnych problemów natury teoretycznej i praktycznej związanych z ich funkcjonowaniem.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX