Chmielnicki Paweł, Sankcje prawne w nowym ujęciu. Cele poznawcze, definicja, kryteria klasyfikacji
Sankcje prawne w nowym ujęciu. Cele poznawcze, definicja, kryteria klasyfikacji
1.Sankcje jako przedmiot poznania nauk prawnych
Jednym z bardziej dziwacznych aspektów współczesnego prawoznawstwa jest rażąca niekompletność refleksji naukowej dotyczącej bodźców, jakimi system prawa oddziałuje na proces decyzyjny człowieka (dla określenia wszystkich przypadków bodźców prawnych wpływających na proces decyzyjny człowieka można użyć terminu „presje”). Jest to sytuacja niezrozumiała przede wszystkim ze względu na ogromne znaczenie praktyczne problemu. Popyt na tezy nauk prawnych, dotyczące stosowania tych bodźców (kojarzonych tradycyjnie z pojęciem sankcji), niewątpliwie istnieje. A nawet wzrasta w miarę ograniczania sfery władzy dyskrecjonalnej, z jakiej korzystają organy władzy publicznej. Z każdą dekadą w społeczeństwach realizujących model demokratycznego państwa prawa coraz szerszy zakres przybierają postulaty ograniczenia swobody uznania organów władzy publicznej stosujących prawo. Coraz węższy jest zakres przyzwolenia na uchylanie się przez organy publiczne od wyjaśnienia powodów takiego czy innego korzystania...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX